fredag, juni 13, 2008

Skämsmat: Coke float

Har skrivit tidigare om Skämsmat, och det här kvalar definitivt in i den kategorien: Amerikansk efterrätt, gjord på kapitalistflaggskeppssoda och vaniljglass.

Coke float har aldrig varit speciellt stort i Sverige, ens på de "amerikanska" restauranger som ibland haft dem på menyn. För mig känns de emellertid "comfort food" efter mina anglosaxiska matvanor, då det genom de västra storebröderna även nått och slagit igenom på imperie-öarna.

För de som inte vet det är det alltså coca-cola med vaniljglass. Helt enkelt. Och ett fantastiskt sätt att svalka sig i sommarvärmen. Dottern tyckte mer om det karakteristiska bubbelljudet som uppstår när man drar vaniljglasskum genom ett sugrör än själva smaken, men vi njuter båda av coke float...

3 kommentarer:

Anne sa...

Mmm. Jag minns en variant på det där.. en rom och cola, med glass i. Nu var det nog inte vaniljglass - jag minns inte, det var många år sen och sent på kvällen, men det var förvånansvärt bra det med.

Anonym sa...

Men gud vilken blandning! låter ju inte gott, men jag måste säga att jag blir sugen på att testa.....hehe, jag tror jag gör det! Återkommer när jag smakat ;)

FamiljenFriluft sa...

Anne: Oj - Ice cream soda med sprit. Det låter.... Amerikansk vuxendessert. :-) Rom och cola är ju en vanlig kombo och så någon slags glass till. Hmm...

Emma: Ja, GÖR det. Det låter säkert helt vansinnigt, men jag gillar det, i alla fall.