söndag, juni 01, 2008

Dagens salladsdressing

Sallad är sommarmat tycker jag, antingen man använder den som tillbehör till någon grillad rätt, eller bara som lunchmat när man inte orkar laga (eller äta) något varmt.

Gjord en snabb sallad med någon salladsmix (mangold, spenat och något mer), lite ruccola, ett par tomater, en lök och lite kassler som fanns i kylen. Det är egentligen inget att skriva om, men jag gjorde en rätt schysst dressing:

1 msk grovkornig, söt och stark, senap (Graveleijs)
2 tsk äppeljuicekoncentrat, eller ½ dl utspädd juice
Olivolja till rätt konsistens (½ dl?)

Klicka i senap i en ren skål, häll över äppeljuicen och börja vespa ihop med en gaffel. Vispa ned oljan, lite i taget, så att dressingen förblir "slät" men inte skär sig. Smaka av med lite salt och socker, om det behövs.

3 kommentarer:

kallskänkan sa...

Vi gör en riktigt schysst pärondressing på restaurangen jag jobbar på nu;

med en bas av grovkornig senap, flytande honung, salt och peppar. Och så bara vispa i olja.

Somrigt och riktigt gott. Vi serverar den med spenat, ën portabello bakad med vitlök, rosmarin, timjan, getost och valnötter. Riktigt, riktigt gott!

FamiljenFriluft sa...

Låter kanonsmarrigt. Tänkte köra min lite senare - under grillsäsongen - med lite halloumi, rostade pinjenötter på en blandad sallad, eller kanske en chevregratinerad brödskiva eller så...

Coolt att baka portabello. Den idén måste jag sno, någon gång! :-)

Du - hur är det där borta, förresten? Kommer du hem snart? När du gör det - hör av dig, så får vi grilla lite portabello och jämföra äppel/päronvarianterna på våra dressingar! :-)

Ha det riktigt, riktigt bra. På riktigt.

kallskänkan sa...

herregud, jag missade ju huvudingrediensen; päronvinäger! någonting som smakar päron är ju bra att ha i en päronvinegrett.

Det är bra här, jag har jobbat mig upp till "luckan" i vårt öppna kök, vilket innebär att jag mestadels jobbar på den varma sidan nu.

Bakad portabello är riktigt stort här, tex så används det ofta istället för kött i vegetariska burgare. Vi gröper ur dem först och ska det vara riktigt fin så "skalas" de också. Funkar perfekt att förbakas/förgrillas och värmas med valfri fyllning sen.

Som det ser ut nu kommer jag hem i slutet av augusti.
En grillkväll hade varit guld! och min pärondressing behöver en smaskig äppeldressingvän! :)