onsdag, juni 04, 2008

Inför nationaldagen

Tänkte att jag för att fira nationaldagen kanske skulle laga något "typiskt svenskt" och har börjat höra runt lite i bekantskapskretsen lite vad osm är "typiskt svenskt". Om Sverige hade en nationalrätt, vad skulle den vara?

Flera säger instinktivt "ärtsoppa med pannkaka", men idag infaller nationaldagen på en fredag, så det känns liksom som att man redan ätit ärtsoppa, ifall man nu anser det vara en nationalklenod, på torsdagen.

Några hävdar med emfas att det här landet inte skulle ha varit vad det varit om det inte vore för sill (och strömming!) och potatis, oach att det därför kvalar in bland nationalklenoderna. Olika varianter på temat ("Janssons Frestelse", gubbröra, sillsallad etc.) känns också relevanta, men frågan är om man vill äta sill även på nationaldagen - det är ju ändå snart midsommar!

Några hävdar att "köttbullar med lingon och potatismos" är den riktiga "svenskmaten" och det är möjligt att det är rätt, men jag gillar inte köttbullar så mycket, om de inte är rullade av typ mamma eller farmor. Potatismosen skall vara handgjord, förstås och gärna rårörda lingon (från förra årets skörd), men det betyder en massa (varm) tid vid en (varm) spis som jag är åttligt intresserad av såhär i sommartider, så...

Vad äter man som nationaldagsmat?

Skriv gärna några kommentarer i kommentarsfältet också!








14 kommentarer:

Rebecca sa...

Jag kör på bröd från Lux dessert& choklad, goda ostar, skinkor och grönsaker. Ljuvligare middag en svensk sommarkväll får man leta efter (iaf enligt mina smaklökar).

Anna sa...

Självklart ska man grilla på nationaldagen! Det känns ursvenskt på något sätt (själv ska jag på party, tror inte det blir grillat där, vi får väl ta igen det på lördag)

FamiljenFriluft sa...

Rebecca: Oh. Småplocksbuff+e... Det kan nästan inte bli bättre. Ett litet smörgåsbord, typ. Och DET är ju verkligen svenskt. Kanske något att ta efter.

Anna: Oh - najs med grillat. Fett nejs.

Jessica sa...

Jag kör pyttipanna.

Sen kan jag ju i stort sett köra ihop vad som helst men då blir det ofta något nordafrikanskt.

Anonym sa...

Smörgåstårta?

Jaja, jag vet att inte är så trendigt, men det är väl svenskt och fest om inte annat? Dessutom en kall rätt, och alltså mer sommar än vinter.

Själva har vi dock grillgäster :)

FamiljenFriluft sa...

Jessika och Mackan:

Pyttipanna! Smörgåstårta! Kanonförslag! Riktigt, riktigt bra. Själv gjorde jag faktiskt pyttipanna igår, och eftersom jag hade lite grädde i kylen stuvade jag den faktiskt.

Smörgåstårta har jag nog inte gjort sedan.... Jag vet inte - min brors sons barnvälsignelse, för två år sedan, typ...

kallskänkan sa...

kanadensarna verkar tro att "swedish meatballs" är det enda svenskarna äter, men jag ska nog satsa på att fixa ihop en smörgåstårta. Eller ännu bättre; smörgåstårtsbakelser!

Anonym sa...

Fast pytt? Det finns väl på fler ställen? Inte för att jag önskar ett flejmwar, men?

Fick för övrigt nyligen reda på att Surströmming finns på fler ställen. Det är tydligen rätt stort på sina ställen i Iran, bland annat.

Gravad lax är väldigt nordiskt, har jag förstått... Vet inte hur det är med rökt lax?

Anonym sa...

Gräddstuvad pytt låter helt ok. Men kroppkaka vore inte heller dumt (palt för norrlänningarna som bor ovanför Eslöv). Eller varför inte rårakor och stekt skivad gris?

Efterrätt - rabarberkaka med vaniljglass.
/ Erik

www.exlibris.se

FamiljenFriluft sa...

Erik: Du har helt rätt - efterrätten får inte heller föraktas! Själv funderar jag på att kanske göra en liten kompott på rabarber, garnera med jordgubbar och servera till typ - ja vad - kanske små mandelsnäckor eller något?

FamiljenFriluft sa...

Kallskänkan: Bakelser låter kanonfint till nationaldagen, tycker jag.
Grattis till jobbet i luckan, förresten! Och - hör av dig när du kommer hem!

Mackan: Vet inte om rökt lax, men det finns i bl.a. judisk mattradition, tror jag, och i alla fall i brittisk. Däremot är gravad lax väldigt nordiskt. Liksom att servera lax till senap och dill-vinägrett (hovmästarsås).

Pytt i panna VET jag faktiskt inte om det är helsvenskt, men ändra till "Biff a la Rydberg", då, så får du något helsvenskt! :-)

Anonym sa...

Palt... Mmmmmmm. Palt.

Å ena sidan finns det säkert en del som hävdar att det är lite mäktigt för sommaren. Å andra sidan - Palt... Mmmmm. Palt. :)

"Pytt i panna" finns faktiskt i lite varianter. Har ätit någon från Colombia, bland annat, när vi var med i spansktalande församling tidigare.

Rydberg är dock svensk.

Jag inser att rårakor inte är svenska (enbart), men rårakor med kalixlöjrom... Mmmm.

Anonym sa...

För mig blir det nog matjessill,potatis,gräddfil och gräslök imorgon. Det är så varmt så jag orkar inte stå vid spisen!
Gravad lax hade inte heller varit fel....

FamiljenFriluft sa...

KarinW: Mmmm. Sill och potatis...

Mackan: Mmmm. Kalixlöjrom....

Pytten i colombia är väl en variant på den spanska "gamla kläder" (roba viejo eller vad det kan heta)?