söndag, juni 15, 2008

Fredagsmys: Fläskkotlett i samarbete



Det känns som en evighet sedan jag "lagade riktig mat". Mat som kräver något. Någon slags engagemang eller kärlek .De senaste dagarna, sedan tillökningen (och några dagar innan) har mat framförallt handlat om att ge kroppen energi. Som bränsle mer än njutning. Men fredag är ändå fredag och det är någon slags "mysdag". Dessutom måste man ju välkomna junior på någon slags vettigt sätt i familjen. Efter att ha storhandlat på Lidl, i torsdags, var det så dags att i fredags laga till en del av bytet.

Dottern hjälpte till och kvittrade sig igenom hela middagsfixet, med en släng över axeln, med en bit skarpslipat solingenstål i näven och glatt sjungandes för lök, tomater och potatis.

Det är i de stunderna jag känner att all den otålighet jag annars kan känna bara rinner av mig. Jag har hur mycket tid som helst. Dottern och jag lagar mat och tycker båda att det är toppen. Dottern smakar på sås, grönsaker och rotsaker. Jag ställer kontrollfrågor: "Vad är det här?" och hon svarar klokt "Men pappa! Det är ju buljong. Det har man i såsen, när löken har blivit mjuk!"

Vi sjunger, duttar med kryddor, luktar, smakar, steker, vänder och vrider på maten. Dottern vässar sina bestick mot varandra.

Det är så här matlagning skall vara!

Då jag säkert redan postat alla delrecept i den här bloggen några gånger (och annars finns de i min bok. Köp den!), tänker jag bara berätta att det blev stekta fläskkarrékotletter med ugnsrostade rotsaker (potatis, palsternacka, morötter) och gräddsky med - faktiskt ett misstag, men som blev gott - lite svart vinbärssaft i. Ja - ni ser förstås också körsbärstomaterna och de billiga oliverna!

3 kommentarer:

Emanuel Karlsten sa...

Fin post!
men det där med foton alltså... Snart betalar jag både kamera och fotolektioner!

Men hursomhelst (oavsett om du använder den blixt som du borde riva loss från kameran) så höjer det ju faktiskt posten =)

Jessica sa...

Sedan vet du det där med bagarens barn, Jesper. Inte NU kanske men senare. Min mamma bakade ALLT när jag växte upp och det enda jag och min syster ville ha vad skogaholmslimpa och köpta bragokex. Fast nu bakar jag som hon gjorde. Hade jag barn skulle de säkert också tjata efter Maryland Cookies och kan vi inte på köpta såna bullar?!?

FamiljenFriluft sa...

Emanuel: Det är ju lättare att ha snygga bilder när man har både fotografer och bildredaktion inom armlängds avstånd! :-D

Jessika: Visst är det säkert så - dåttern gillar ju t.ex. att äta chicken McNuggets och pommes frites. Men den sociala biten - att laga mat TILLSAMMANS tycker vi båda två är väldigt mysig. Så länge vi har det ihop tänker i alla fall jag njuta i fulla drag.