söndag, juni 01, 2008

Kroatiska räkor

Jag har en kompis, P, som jag både jobbat med, har spelat i band med och dessutom varit engagerad i två frivilligorganisationer med (Guardian Angels och Frälsningsarmén). P är gift med H, från Kroatien, och H - som har en del åsikter om vad man bör och inte bör äta, lärde mig en gång det här - "det riktiga sättet" att laga till räkor. Den gången var det med stora räkor (typ scampi), men jag lagar det ofta med små räkor också.

Du behöver:

Några räkor - tillräckligt många för en portion, lite beroende på hur stor du är i maten.
1 gul lök, eller 2 schalottenlökar
1 vitlöksklyfta
½ dl olivolja
½ dl smakmild olja - rapsolja eller matolja
1 krm cayennepeppar
En liten nypa flingsalt
½ dl vitt vin
En ordentlig nypa finhackad persilja
Några skivor bröd

Börja med att rippla upp lite av olivoljan och matoljan i en mycket, mycket het panna.
I med brödet i pannan och stek det tills det är riktigt frasigt.
Ta upp brödet, och lägg det på ett stycke hushållspapper.
Häll i resten av oljan i samma panna.
Hacka vitlök och lök fint, till typ damm, och släng i pannan. Det kommer att fräsa ordentligt. Snabbt i med räkorna och låt dessa bli ordentligt genomvarma (och avge en del smak i oljan).
Skvätt över lite vitt vin och medan alkoholen ångar bort hackar du persilja och sprinklar över.



2 kommentarer:

Anonym sa...

Nu fick man reda på en kroatisk rätt, har ingen aning om maten i det landet.

FamiljenFriluft sa...

Jag har inte jättekoll, men biff, kalv, fisk (vid medelhavet), bläckfisk och skaldjur är rätt vanliga ingredienser.