tisdag, juni 24, 2008

Gammaldags dillfisk

När jag växte upp var fisk ofta synonymt med fiskblock. Ibland med fiskpinnar, men väldigt sällan. Inte speciellt ofta gällde lax, även om det säkert hände.

När jag blev äldre - på gymnasiet och under värnplikten växte en egen smakpalett fram där "rätt" smaker tog sin plats och bland dessa oftast "gammaldags" smaker. Smaker jag lärt mig hemifrån av mamma och farmor.

De där smakerna finns nu kvar, med något slags smaknostalgi som drivande motor i min eget reportoar. Idag blev det emellertid en riktig gammal goding: kokt fisk i dillsås:

(4 port)
500 g vit fisk (jag hade ett fiskblock av alaska pollock)
3 dl creme fraiche
2 msk vitvinsvinäger
1 msk grovkornig söt senap
1 tsk tomatketchup
1 fiskbuljongtärning
2 msk hummerfond
½ tsk salt
1 krm vitpeppar
½ dl finhackad dill

Sätt på ugnen på 150 grader.
Koka ihop alla andra ingredienser, utom dillen, till en god sås i en kastrull/sauteuse under tiden.
Lägg fisken i en ugnsfast form och häll hälften av såsen över fisken.
In i ugn i typ 20 minuter.
Vid servering (med kokt potatis eller ris) toppa med finhackad dill.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Man längtar tillbaka till de där smakerna på mat man åt som liten, det är något speciellt med dem.

FamiljenFriluft sa...

Ja, visst är det? När jag blir stor skall jag skriva en bok med bara recept till gammaldags mat! :-)

Anonym sa...

Du tar väl med kålpudding och dillkött? Sotare har jag inte ätit på 100 år, saltad glödstekt strömming, mums!

Anonym sa...

Du tar väl med kålpudding och dillkött? Sotare har jag inte ätit på 100 år, saltad glödstekt strömming, mums!

FamiljenFriluft sa...

Så klart! Och pepparrotskött och stuvad lever!