torsdag, juni 26, 2008

Snabb vegetarisk pasta



(2 port)

En näve spagetti
Två liter vatten
3 msk salt
1 msk god olivolja
2 avokado
1 msk citronsaft
8 körsbärstomater
1 vitlöksklyfta
2 morötter
Ett tiotal oliver

Sätt en sauteuse på pannan och hetta upp lite olivolja.
Skala och skär morötterna i fina tärningar. Ned med dem i den heta pannan.
Koka upp vattnet, i med saltet. Det skall nästan smaka kallsup om vattnet.
I med pastan, Låt koka utan lock tills spaghettin är mjuk (10 minuter?).
Hacka vitlöken så fint du kan. I med den i den heta pannan. Dra ned värmen, så att den inte bränner.
Kvarta tomaterna. I med dem i pannan efter några minuter.
Dela oliverna i små vackra skivor (4-5 st per oliv?)
Kolla pastan, den börjar bli klar nu. Slå av det mesta av vattnet, men spar lite.
Skala, kärna ur och tärna avokadona fint. Häll citronsaften över avokadona så att de behåller sin färg.
I med pastan (och det lilla pastavatten du har kvar) i sauteusen. Vänd några gånger med tång eller pastaslev. I med avokadon, så att de precis blir varma.

Servera genast (och om du vill kan du komplettera med några rostade pinjenötter eller valnötter på toppen - det blir ännu godare!)

6 kommentarer:

Anonym sa...

Riktigt het bild. Lite mer diagonal och den hade varit en tia ;)

FamiljenFriluft sa...

Säg det till Emanuel! :-)

Jag tyckte också den blev fin. Typ den bästa matbild jag tagit, förutom den på chokladcrepes i uppsala, tror jag.

Men det betyder mycket att du gillar den, speciellt som DU brukar ha så bra bilder på DIN blogg.

Anonym sa...

LisaFW tipsar
Off season. Burkade Mutti(coctail-)tomater funkar bra. de tål tom lätt kokning.
Jag bekräftar har provat själv. senast som dekor i Chili con Carne

Anonym sa...

Hej! Jag gillar din blogg! Jag brukar lurka omkring här och det är alltid intressant läsning. :)
Jag är 20 år, matlagningsintresserad men inte utbildad på området på ngt vis. Nu har jag fått ett sommarjobb som kock på ett äldreboende, ska laga lunch, kvällsmål, baka et c till ungefär 20 pers... På en 32h-arbetsvecka ska jag hinna laga 7 dagars måltider, och jag har bara ett vanligt kök till mitt förfogande så det kommer förmodligen bli pyssligt och stressigt. Har en meny att följa förstås men kom och tänka på dig och undrade om du har några generella tips, när man lagar till många och ska hålla mkt igång samtidigt? :)

FamiljenFriluft sa...

Örjan: Tack för tipset!

Ellen: Några generella tips? Oj - jo:

Gör listor! Dagen före gör du en lista på alla de moment du behöver göra dagen efter, så att du mentalt är förberedd. Sedan är det ju enklare att kryssa av också, så ser du att du inte missar något...

Emanuel Karlsten sa...

Ey! Var just inne för att säga WOW åt bilden!
Se - det handlar helt enkelt bara om att fälla ner blixten (säger jag, som knappt har en aning om sådana här saker)