måndag, juni 30, 2008

Lite om service

Läser på DN och har lite svårt att se vad de yvas över, faktiskt. Service är service. Det handlar om att få folk att trivas. Och när de gör det är de villiga att betala. Ju mer de betalar desto bättre lön får du. Enkel matematik.

Men det är skönt att se att någon faktiskt tänker till. Att det är lika viktigt hur det ser ut på toaletten som i salongen (hey - de låter gästerna SE toaletten, om det skulle vara stökigt där - hur ser det ut i köket?) .

Nåväl - det verkar riktigt bra, och genomtänkt. Och recepten, bl.a. en pepparrotsmajonnäs verkar jättegoda! Kolla in det!

6 kommentarer:

Jessica sa...

Jag gillar service men har insett att god service är olika saker för olika personer. Jag har ju flaxat runt lite här och där och fått fenomenal service på Grand Hotel där en servitör med en ängels tålamod lät en treåring välja sin egen brödbulle och anpassade nivån efter varje rätt, det var faktiskt väldigt kul att titta på. Och man märkte det inte heller hade man inte varit som jag som alltid tittar på folk.

Och så var jag på bra restaurang i Visby nu nyligen och det var en annan sorts service men lite uppmärksam. Några av gästerna däremot förtjänade att skjutas.

Och så har jag varit på ställen där servicen har varit förhållandevis virrig. Det skulle få någon på serviceknalle på Grand Hotel att falla samman men det kan ibland vara en del av charmen. Men en gång har vi faktiskt lämnat ett ställe efter att ha väntat på notan i 45 minuter.

Scandic Hotels restaurang på Elmia i Jönköping var trevligt. Mor och jag åt bara husmanskost. Jag verkar ha fastnat fullständigt för wallenbergare och anka. Men det var bra service på ett sätt som jag faktiskt inte kan beskriva.

Anonym sa...

Vad som är bra service skiljer sig så mycket men jag tror att skillnaden mellan bra och dålig service främst beror på personalen. De som utbildar sig inom yrket vill ju jobba med service och det finns en viss skillnad med vad de erbjuder och de som ser det mer som ett jobb som betalar räkningarna. Tyvärr så tycker jag att receptions och serverings jobb fått lite dåligt rykte. Som att vem som helst klarar av det, och alla kan väl lära sig att bära tallrikar och checka in gäster men det finns en skillnad i att faktiskt gilla det man gör som gör att man kan erbjuda det lilla extra.

Vill du förresten läsa en bra bok Jesper rekommenderar jag Det goda värdskapet - konsten att få människor att känna sig välkomna av Jan Gunnarsson och Olle Blohm. En av mina favoritböcker, gillar den så otroligt mycket! De har även skrivit några andra böcker. Kan ju även kolla in hemsidan: http://www.vardskapet.se/

Sedan är det som du säger självklart att det ska vara fint överallt inte bara där man äter. Man skapar ju en helhetsbild, är restaurangen 5 stjärnig ska det synas på alla ytor, i alla fall de som gästerna ser och tar del av, personalens omklädningsrum kanske inte behöver vara lika fint.

Anonym sa...

Service. Om man väljer ett yrke där man får 55 kr i timmen, såkan man tycka att det är inget värt.

Men personligen så tycker jag man skall ha heder inför sitt yrke. Dåligt betalt? Byt jobb. Men gör ditt arbete som det var menat att göra det. Om inte för pengarna, utan för din egen yrkesstolthet.

FamiljenFriluft sa...

Christopher Anderton: Amen!

Anonym sa...

Skön sida..mkt bra läsning..

Keep On Cookin'..

/Västeråskock

FamiljenFriluft sa...

Tack