onsdag, juni 11, 2008

Italienskinspirerad böngryta


Under värkarna, men innan vi åkte till sjukhuset, behövde både Fru Värn och jag ladda upp med extra energi, inför förlossningen. Jag har precis läst om Bill Bufords "hetta" (Köp den om du inte har den!) och kände att det vore roligt med något italienskt, eller i alla fall inspirerat från italien.

Då jag egentligen inte kan något om italiensk mat gjorde jag någon slags italiensk variant på "typ cassoulet" och såhär blev det:

150 g bacon (eller pancetta, om du vill ha det mer italienskt)
3 kryddiga korvar (vi hade en god kycklingkorv hemma)
240 g (en burk) stora vita bönor
240 g cannelinibönor
400 g krossade tomater
8 stycken soltorkade tomater i god olja
2 morötter
2 vitlöksklyftor
1 tsk cayennepeppar
1 tsk dragon
1 tsk bailika
8 st lagerblad
1 glas vitt vin
En nypa flingsalt
Lite god buljong

Skär bacon/pancetta och korv i små fina bitar och lägg i en gjutjärnsgryta tills de stekt ur lite fett.
Tärna och lägg i morötterna. Låt steka med ett tag.
I med vitlök och övriga kryddor. Låt steka med i några sekunder och häll sedan över tomaterna och vinet.
Låt koka ihop sig till en mjuk och fin konsistens.
Lägg i bönorna på slutet. När de släpper stärkelse kommer grytan att reda ihop sig. Smaka av med salt.
Servera till gott lantbröd, kanske lite salt ost och något lättdrucket rött.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Av bloggen att dömma sköter commis-en sig ganska bra :-)
Vi brukar säga att den kloka lär av andras misstag, men det finns ju de som måste gå den långa vägen!

Anonym sa...

Av bloggen att dömma sköter commis-en sig ganska bra :-)
Vi brukar säga att den kloka lär av andras misstag, men det finns ju de som måste gå den långa vägen!

Anonym sa...

föråt min snabskjutarfinger!

Jessica sa...

Sedan säger man, och om det är sant eller inte har jag ingen aning om, men att kryddstark mat, är fördelaktigt för värkarbetet ;). Så två flugor i en smäll i såna fall.

FamiljenFriluft sa...

Jessika: Hade jag vetat det hade jag kanske satsat på något mexikanskt i stället! :-)

Landonius: Ja, jo, det verkar som om han jobbar bra, men "har lite otur" ibland. :-) Jag är inte speciellt orolig. Han skulle inte göra något för att vanhedra mitt namn. :-)

Anonym sa...

Otur som i..? Nåt du vet som jag missat?

FamiljenFriluft sa...

O. Nej, inte egentligen, för jag har inte varit där, men jag har hört något på avvägar om någon frys som inte gick upp som den skulle efter strömavbrott? Eller ett kokeri som bryter jordfelsbrytaren?

Saker som i min bok kvalar in under "otur" snarare än "orutin".