måndag, juni 16, 2008

Skinka

Jag bara älskar lufttorkad skinka. Det finns så många olika sorter! Jag älskar den där lite rökiga, salta, koncentrerade smaken samtidigt som konsistensen är styv, lite torr och sammandragen.

I min lokala matvarubutik har man en rätt stor charkdisk, och i denna kan man köpa inte mindre än - vad jag kunde räkna - 5 olika sorters lufttorkad skinka. Och då pratar vi bara enskilda sorter, eller länder de kommer ifrån. Sedan fanns olika grader av rökighet, lagrad olika lång tid, etc. Det är rätt coolt. För tio år sedan kan jag inte komma ihåg att det fanns mer än möjligen bayonneskinka och då bara i saluhallar och i slakteributiker!

Vilken är DIN favoritskinka? Skriv gärna en kommentar, också!








2 kommentarer:

Anonym sa...

Tycker också om torkad skinka.
Prosciutto, pata negra, Kaltenskinken.

Dyr i pengar men egentligen billig. 50 g kan räcka för en måltid.du borde prova till Dina barn. Hel skinka är inte dyr, och med bra skärmaskin....

Men att beteckna den med "rökig smak" är inte det att gå över gränsen? Det är ju ändå en torkad produkt.

Kanske man i stället kan använda orden "rå tobaksdoft" som förklaring.
Gott är det i alla fall.

FamiljenFriluft sa...

Örjan: Tyvärr har jag ingen skärmaskin på jobbet.

Jag får ta upp det med min föreståndare.