tisdag, februari 14, 2012

Äppelkräm

Borde skrivit om det här redan i höstas, när jag tog bilden, men det blev liksom aldrig av. Nåväl. I höstas var jag, mina barn och vid några tilfällen flickvännen och hennes barn ute och plockade äpplen vid några tillfällen. Några äpplen blev olika pajer (som jag av någon anledning bloggade om), de flesta hamnade direkt i barnens magar (som sig bör) men några få bars faktiskt hem under muntra rop och gamman, och resulterade så småningom i ett par krämkok.

Som det här.

Ett tiotal äpplen skalades, kärnades ur och tärnades smått. De fick sedan koka nästan till mos, allihop utom ett fåtal som fick sparas och läggas i på slutet.

Under koket tillsätts socker och vatten efter behag under tiden. Möjligen smakas krämen upp med lite kanel under koket. Slutligen reds krämen av med lite potatismjöl och äppelbitarna läggs i.

Serveras med en gång, ur kastrullen, med lite mjölk och möjligen en skvätt grädde.

Gammal klassisk efterrätt.

Ps. När jag sökte här på bloggen såg jag att jag tidigare, även om det var många år sedan, nu, faktiskt skrivit om äppelkräm om någon vill läsa... Ds

Inga kommentarer: