söndag, februari 26, 2012

Pannacotta - igen

Gör då och då pannacotta till dessert. Har bloggat om det många gånger här på Krubb och tänkte egentligen inte skriva om det igen. Men igår gjorde jag den här lilla puddingen och det blev så bra att jag känner mig nödgad att återigen ta upp ämnet pannacotta...

Gör mitt pannacottameckande väldigt enkelt för mig. Jag vispar helt enkelt bara ihop vispgrädde med gelesocker (sådant där socker med gelantin i) och smaksätter med vaniljsocker, på medelhög värme på spisen.

1 dl gelesocker till 4 dl vispgrädde, sedan kanske en matsked vaniljsocker.

Puddingarna hälls upp i formar och får sedan svalna ett tag innan de ställs i kylskåp för att sätta sig riktigt.

Det där har ni läst några gånger nu, men vad jag ville berätta för er den här gången var att jag gjorde en god halloncoulis som jag toppade med. Gott och vackert.

100 g frusna hallon och 50 g brunt farinströsocker får koka ihop under mild omrörning. När hallonkaramellen bubblar lite tillsätter jag en halv matsked sherry och ungefär lika mycket gelesocker för att få såsen att stelna något.

Såsen skedas upp på stelnade puddingar och får sedan stelna lite själv innan servering. Gott melodifestival- godis!

2 kommentarer:

Jessica sa...

man kan ha i lite citronskal också om gräddsmaken är väl mäktig.

FamiljenFriluft sa...

Jessica. Mmm. Det är gott. Vaniljsocker och citron ihop påminner mig emellertid alltid om sockerkaka. Fast det förstås, det är ju gott det också! :-)