söndag, februari 26, 2012

Konstgjort kött

Kloningstekniken går framåt. En mängd nya forskningsrön inom området gör att vi numer t.ex kan skapa muskelvävnad att använda i transplantationer.

Men naturen har fortfarande en fördel. Att för ett djur äta mat och själv producera sitt eget kött är fortfarande mer effektivt än att klona fram det. Åtminstone för alla inblandade utom djuret.

Men vi är på väg ditåt. Mot "odlat kött". Åtminstone om vi ska tro DN. och min första tanke är givetvis "hur skulle det smaka?" samtidigt funderar jag lite på fördelarna: ingen slakt. Ingen överkonsumtion som gör att man får "köttberg" av svinn av "mindre eftertraktat kött" som inälvor. Och inte minst - mindre djurplågeri i köttbranchen.

Samtidigt känner jag mig lite oroad - jag som alltid pratat om ekologiska råvaror, mindre tillsatser, mer naturliga livsmedel med mindre kemi...

Kommer jag behöva omvärdera mina synpunkter nu? DET vore riktigt läskigt!

Samtidigt - det här kommer inte att ske i brådrasket. Kanske inte ens under mitt arbetsliv. Men spännande är det. Och lite kittlande. Och väldigt konstigt. På samma gång.

(och bilden är lånad från artikeln i DN)



Inga kommentarer: