onsdag, juli 18, 2007

Varför alla eländiga fuskkrögaridioter borde få äta upp skiten på sina restauranggolv!

Jag är arg. Och ledsen. Och arg.

Läser i nätupplagan av DN en del skrämmande exempel från krogvärlden i Stockholm. Min hemmaplan. Bl.a. att det fuskas med skatten hos Riddarkällaren och att flera krogar inte städar ordentligt och blir ledsen. De här problemen finns i restaurangbranchen och den har ett ibland rätt skamfilat rykte just på grund av sådana här problem. De här gökarna drar skam och vanära över sin yrkeskår. En kår som annars kan te som en familj. En klan. En stam. Nu dras klanfärgerna i smutsen. Släktnamnet är för evigt förknippat med illgärningar och odåd. Stammens kollektiva heder är spottad på. Jag blir arg och ledsen för att allt det fina, allt det vackra, allt det goda, faktiskt inte blir något värt. Det blir bara smuts, skit och ett hånfullt leende mitt upp i ansiktet på inte bara våra gäster utan på alla oss i branchen också.

Grejen är att vi bara har varandra. I köket, när det blåser på ute i matsalen, MÅSTE vi kunna lita på varandra. Inte bara att vi och våra kollegor kan hantera en kniv utan att skära oss eller andra, eller att det inte sker olyckor. Inte bara att maten går ut och i en jämn takt, utan att folk faktiskt inte DÖR av det de får i sig, för att de blir matförgiftade. Eller att vi faktiskt får BETALT för det vi gör. Att skatter och arbetsgivaravgifter, försäkringar och pensioner faktiskt betalas in.

Sådana här grejer är - i alla kök - ett alfa och omega. Det bara MÅSTE funka. Annars kan vi lika gärna hänga upp rockarna, ställa in skorna och för evigt hysta slängar och förkläden i rvättunnan. För grejen är att om vi inte är att LITA på är restaurangbranchen till sist bara ytterligare en samling pirater, skojare, skurkar, bedragare och lögnare. Inte bättre än yrkesbrottslingar. Eller ens politiker.

Jag villatt när jag tar på mig den där vita rocken skall det betyda något. Det skall tyda på en yrkesstolthet. På traditioner. På kunnande och respekt för hantverket. Jag vill inte att den skall förknippas med... .. . . en branch full av idioter.

Så - för att få det här ur mig och med all önskvärd tydlighet: Ni som håller på och fuskar med sådant här - skämmes! Ni borde få äta upp varenda smula, skula, kant och skarv som hamnar på Era skitiga golv. Ni borde ställas vid en skampåle av trasiga, elförande, oförsäkrade gamla köksmaskiner medan alla ni skörtat får kasta giftiga halvråa kycklingfileer eller gammal fisk på Er. Tills ni fattar. Att SÅ GÖR MAN INTE.

Jag är ledsen att jag uttrycker mig såhär hårt, men ni tar verkligen fram de värsta sidorna hos mig.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det är för mig obegrpligt att det inte offentliggörs VILKA krogar som är skitiga! I Danmark kan man i varje krog läsa hälsovårds-myndighetens rapport på väggen.

Anonym sa...

Precis!

Camilla sa...

Klockrent skrivet!