måndag, juli 02, 2007

Bloggintervju: Glasstävlingens första "extrapris"-vinnare - Ingvor.

Ingvor vann tävlingens första extrapris med motiveringen: "Ett enkelt recept som inte behöver extrautrustning i köket, men som ändå visar på viss gastronomisk höjd".

Som en första fråga såhär till vår första "extraprisvinnare" är givetvis
- som vanligt i sportjournalistiksammanhang:

Hur känns det?

Jag känner mig oerhört glad och stolt givetvis. Tänk att få bli den första
"extraprisvinnaren". Det är ju alltid kul att vara först, sedan blir det ju
bara kopior
...

Hur tänker du använda det fina priset?


Det är redan gjort! Det var nämligen precis vad jag behövde. Den gamla
glass-skopan hade gått sönder och nu slapp jag ju KÖPA en ny. Dessutom var
denna mycket, mycket finare än den jag hade tidigare.


Hur fick du idén till nougatglassen?

Den är väldigt gammal, närmare bestämt ca 50 år. Vi skulle komponera en
3-rätters måltid när jag gick i skolkök och detta var min dessert. Till
varmrätt gjorde jag ugnstekt gädda med gräddsås och färsk potatis. Förrätten
minns jag inte, men på den tiden var "sandwiches" högsta mode, så det var
nog nåt sånt.


Gör du mycket glass själv?

Nej, i princip aldrig numera eftersom jag har diabetes och nästan aldrig
äter glass. Men om önskemål finns kan jag tänka mig att ta upp verksamheten,
men utan glassmaskin.


Du var ju med i Krubbs ansjovistävling också - brukar du ställa upp i
matlagningstävlingar? Har du vunnit något pris tidigare?

Nej det brukar jag inte. Det sista jag vann var nog en kokbok i tidigare
nämnda skolkök.


Och avslutningsvis - vem tror du kommer vinna "Top Chef" på torsdag?


Det kan jag inte svara på, varken du eller jag är ju med...


Oh - vad skönt att du inte sade "Tiffani". Tack för intervjun.





"Med perfekta redskap blir även färdigköpta produkter till kulinariska
höjdpunkter!"

Inga kommentarer: