fredag, juli 06, 2007

Junibacken och Bamboo Palace

Vi bestämde - i familjen, här i början på veckan - att åka till Junibacken. Efter lite kollande på websajter och rundringande till vänner och bekanta bestämdes att fredag var bäst dag att gå, så...

Junibacken är - för Er som inte vet det "Astrikd Lindgren-land" på Djurgården. En anläggning med scener ur villa villerkulla, Karlsson på taket och något mer, ett "sagotåg" kring Ronja, Karlsson, Madicken, Emil, Bröderna Lejonhjärta och kanske något mer, och så en välsorterad butik där alla böcker, DVD:er från TV-serier, musikband, dockor, pussel, målarböcker och... well... allt finns.

Det är fantastiskt fint uppbyggt, med kvalitativa framträdanden av skådespelare varje timma, musikstunder, sagostunder och annat roligt för barnen. Riktigt, riktigt bra.

Om det einte vore för maten.

Det finns nämligen en restaurang där också. Ni kan kolla in menyn på deras websida. Den verkar helt ok. Jag skall i så positiva ordalag som möjligt beskriva dagens lunch, som (tyvärr) inmundigades där.

"Pippis pannkakor" är två i ugn uppvärmda färdigpannkakor, från typ Ekströms eller Dafgårds eller något, serverade med vispad grädde och jordubbssylt. Dottern åt bra, för att det var "Pippis" pannkakor, men jag tycker att det är ynkligt att man inte ens viker upp pannkakorna, eller serverar dem med "finsidan uppåt", när man tar 45 spänn för dem (vad kostar varje portion i inköp? 4, kanske 5 kronor? För 35 spänn i avans kan man i alla fall vända på pannkakan, tycker jag.

Nåväl.

Själv åt jag det som beskrivs som "pastasallad med rostade rotsaker och kräftstjärtar", det låter nämligen.... .. . helt ok, eller rent av gott. Det visar sig vara en skål med sådan där mångfärgad pasta, ni vet? grönt, orange och vanlig vit penne, med lite av doles "family"-blandning ovanpå, några räkor (och alltså inga kräftor) toppat med en näve inte avsköljd, jorig timjan.

Fru Värn åt "dinkelsalladen" och hävdade att: "Den var inte otäck", men också att "den var ju inte värd 80 spänn". När jag fick reda på att min tallrik kall överkokt mångkolorerad pasta med jord kostat 80 spänn fick jag vad som bara kan ha varit förstadie till en hjärnblödning.

Men vad gör man? Jag vill vara en god förälder. Jag vill inte ställa till en scen bara för att jag kan bättre. Jag vill inte vara en gnällig gammal gubbe. Jag vill inte vara obekväm och pinsam för min familj. Samtidigt kokar jag och vill gå ut i köket, gänga av skallen på den halvportion som gjort min sallad och sedan hälla ned jorpastan i strupen tills alla hajat att "så gör man inte. Det är inte ok".

Men jag tiger tyst.

Nästa gång vi går på Junibacken (för DET lär bli fler gånger - vi kommer bara aldrig, aldrig ALDRIG att äta där igen) tar vi med matsäck. Känner jag att jag MÅSTE ha jord på maten kan jag köpa några kilo på konsum för samma pengar.

---

Idag fyller Fru Värns lillebror år, så vi gick med honom, svärmor och svärfar på restaurang och åt. Lillebror hade bestämt "Bamboo Palace" på Kungsgatan och det skall han ha cred för. Som en av de asiatiska krogar jag känt till längst håller den faktiskt fortfarande stilen väldigt bra och serverar nu, förutom en bra - och diger - a la carte-matsedel, en buffe med kinesiska och japanska "best of"rätter.

139 spänn per skaft är helt ok, tycker jag, när man tänker på att det på buffen fans både RIKTIGT BRA sushi, kanonfin tempura, det vanliga "friterat med sötsur sås", någon nudelwok, teriyaki, yakitori, anka Szezhuan och en massa andra klassiska kinesiska och japanska rätter. Dessutom ingår glassbuffe med friterad banan och sirap. Man kan alltså äta sig MYCKET mätt där.

Själv åt jag idag av tempuran, sushin, ankan och desserten. Det var riktigt bra alltihop, och med tanke på att jag åt sushi som hos vilken sushibar som helst hade kostat mer tycker jag att det är RIKTIGT prisvärt. Mitt tips är alltså: "Gå dit".

1 kommentar:

Gabriela, the Food Lover! sa...

Ibland måste man bara vara en jobbig förälder! Om vi betalar för något måste det bara vara det bästa man kan få... annars ljuger vi för alla, både oss själva och våra barn. Varrför ska vi nöja oss med det som är 'ok' för 80.- spän? Menh... vi firade faktinskt min dotters 5-års dag på Juibacken och det blev väl värt pengarna. Så... våra kräsna kriterier kanske inte är småbarnswkriterier... dock kan min dotter idag (8 år) laga en otrolig god pasta sallad med färska örter, balsam vinäger, olika grönsaker, tärnad ost och tonsifs... precis som om jag själv hade lagad den... man undrar....

:-)

Ha en bra sommar med familjen!