torsdag, juli 05, 2007

Torsdag med lördagskänsla

Först - Du vet vem du är - "Jag tänker på dig och sörjer med dig. Även om du inte delar min Gudstro ber jag för dig - det kan aldrig skada, right?"

Så - till dagens postning:

Det har kännts som lördag idag. Jag vet inte varför riktigt - kanske för att jag gjort saker jag nästan alltid bara hinner med att göra på lördagar? Jag fick lite sovmorgon i morse, vilket i och för sig kändes nästan som en nödvändighet. Jag var SÅ TRÖTT igår. Kom upp vid kanske nio-rycket och åt lite frukost. Sedan var det ploc av tvätt och sådär, ni vet - "the glourious life of...". Typiskt glamoröst.

Hade tvättat en massa grejer från jobbet, som jag inte hinner med annars, såsom slängar, dukar och förkläden och ställde mig i ett par timmar och strök. Skönt. Att stryka är lite som att diska på jobbet - det är rätt skönt ibland. Man behöver inte tänka på något alls och det blir nästan lite meditativt efter ett tag... Livet blir liksom.... .. . okomplicerat.

Till lunch blev det ciabatta med god sallad på bl.a. solrosskott och avocado och så några snabbt sauterade tigerräkor med schalottenlök, vitlök och olivolja. Mums.

Har läst lite och har sedan - faktiskt - tagit mig tid att laga riktig finmat till middag:

Grillad entrecõte med rödvinsdemiglace och potatisgratäng. Entrecoten blev riktigt, riktigt bra. Potatisgratängen blev krämig, men potatisen man får tag i just nu är inte den bästa. Det blev "helt ok" och jag kände mig i alla fall nöjd med resultatet.

Såg finalen på "Top Chef" och gladdes åt att Tiffani inte vann. Firade med lite sjögräs och hemgjord flädersaft.

Åt godis (!) som jag fått av dottern (!!) när jag kollade på "las vegas" och drack mer saft.

Livet är således ganska bra.

---
Glasstävlingen, dåra. Jodå, den fortsätter, men jag är väldigt imponerad över att det redan kommit så många - och goda - recept. För att på något sätt själv kunna hålla koll på alla recept tänkte jag göra en liten lista över bidragen såhär långt:

(Externa länkar)

Elin från Ragazze med sin "fusksorbet".
Rutans glassbomb
Anna-Eva från Lata Mammans blogg
Kinnas lavendelglass
Omars Glass au et en orange
Mackan från skrivarbloggens blåbärsglass

(Lämnade i bloggkommentarerna):

Ingvors nougatglass, som ju vunnit "extrapris"
Per-Ewalds Hallonmumma
Pastor Astors blodsockerhöjare

Sedan har ju Frukostflingan en jättefin historia om en riktig glassbomb, som jag tycker att alla tävlingsdeltagare borde läsa. Ja, alla ni andra också, faktiskt!

---

Dagens "det här kommer hålla mig vaken i natt" är förresten:

Jag skickade ett mail till ett förlag jag varit i kontakt med tidigare. De har på sin websida ett löfte om att svara på alla mail inom 24 timmar, och de har gjort det tidigare, men nu har det gått mer än det dubbla och de har inte hört av sig. Eftersom det rör en idé om bok jag har undrar jag om det är dags att förbereda en pärm för refuseringsbrev... Eller har jag bara hamnat i något spamfilter? Ellerhar de för mycket att göra? Eller... Tycker de att grejen är såpass bra att de faktiskt SNACKAR om att GÖRA något av den?

Det är värst att inget veta, tror jag.

Inga kommentarer: