måndag, juli 16, 2007

Biff a`la Lindström

Noterar glatt att min lärling Omar på sin websida har skrivit ett blogginlägg om några av sina senaste luncher. Kul, och bitvis bra fotat.

Det rör ens hjärta ännu mer att han hade med en (av det väldigt få) recept jag faktiskt LÄRT honom att laga - Biff a la Lindström.

Denna rätt lär ha uppfunnits på restaurang Witt i Stockholm under 1800-talet av en Löjtnant Lindström, som fått en råbiff serverad med kapris, rödbetor ägg och stekt lök, blandat ihop ingredienserna och skickat ut den i köket igen för påstekning. Huruvida det är sant eller inte vet jag inte - det finns flera stories om Lindströmsbiffarna, beroende på vilka kokböcker man läser, men de är i alla fall en riktig gammal "krog-husmans-klassiker". Så:

Här kommer min variant.

Du behöver (för 4 port):

800g nötfärs
10 skivor avrunna inlagda rödbetor, i tärningar
Två matskedar kapris
2 ägg
En stor gul lök i brunoise
Salt och peppar
Smör till stekning.

Gör såhär:

Svetta löken i lite smör, ta upp innan den blivit brun, så fort den blivit mjuk.
Blanda färsen väl med de övriga ingredienserna. Forma till små biffar (runt 90 g) och stek på medlehög temperatur i smör c:a 5-6 minuter på varje sida. Smaka av med salt och peppar.

Servera till kokt potatis eller potatismos, lingon och brunsås eller gräddsås.

(Och bilden snodde jag från Omars websida, bara för att den var så fin!)


2 kommentarer:

Anonym sa...

Restaurang Witt i Stockholm??

Jag trodde att det låg/ligger i Kalmar.

Örjan

Anonym sa...

Biff lindström ska ha en rinnig karaktär så att säga. Låt inte rödbetorna rinna av utan ta med så mkt spad som möjligt. mixa ihop ingredienserna och lägg gärna till inlagd saltgurka.