måndag, juli 30, 2007

Mackan: "Husmanskost är riktig mat"

I den andra posten av gästbloggare på Krubb möter vi Marcus "Mackan" Andersson, ståuppkomiker och författare i verkligheten, som brukar få använda sin köksbegåvning och starka matlagningsgener (Ja - vi har samma mamma!) under feriearbete.

I sommar jobbar Mackan och Omar i samma kök, Furubo, i Höllviken



Husmanskost är riktig mat


Det är sommar och jag lagar mat till hungriga pensionärer. Maratonpass iett trettiogradigt kök, tolv timmar om dygnet tio dagar i streck. Husman. Rejäl, traditionell inget-trams-med-basilika svensk husmanskost. Den där typen där eventuell garnering lyfts av tallriken och skeptiskt läggs åt sidan av den som äter.

En del kockar skulle fnysa åt det. Inga puckar och spröt och reducerade såser på sprutflaska. Alltså ingen "riktig matlagning". Själv älskar jag det. Nu är jag förvisso ingen kock. Jag skriver böcker (inte kokböcker) och står på scen i vanliga fall, men på somrarna finns det inga scenjobb så då drygar jag ut kassan genom att laga mat.

Men för mig, utan ambitioner att bli kock, finns verkligen inget finare än att laga god husman. Att ställa fram en riktigt god köttfärslimpa till folk som förstår att uppskatta den, efter att ha ätit färdigrätter trehundrafemtio måltider om året.

Och under en månad om året bor jag i sås-och-potatisland. Och trivs rätt bra med det.

Tr nu inte att husmanskost måste betyda dåligt lagad mat. Jag tror att jag har tagit till varenda trick jag har i arsenalen...

En skvätt sirap på toppen av köttfärslimpan. Riktig kycklingfond (jupps, kokad från grunden) i rotfruktssoppan. Färska örter i så stor utsträckning som möjligt. Och litervis av brunsås, från buljong, inte bara steksky.

Inte för att visa vilken duktig kock jag är, utan för att jag bryr mig. Det finns inget finare än att laga mat till folk som förvisso inte krusar eller daltar, men som å andra sidan faktiskt ser skillnad på något hemlagat (med kärlek) och något färdigförpackat från kommunens storkök. Nu kommer poängen - pensionärer kan vara riktiga smakkännare. De vet precis vad de vill ha. De har bara inte samma smak som baconlindad-piggvar-kockar på TV. De fnyser åt svenska kocklandslaget. De vill ha sin sås och potatis, men det betyder inte att de gillar pulversås och lättkryddad, ättuggad och lättglömd tramsmat.

Och egentligen, har de inte samma rätt som alla andra att förvänta sig god, vällagad mat när de betalar för den? För inte är väl husmanskost sämre mat än något annat? Är verkligen oxfilé "finare" än köttfärslimpa?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hittade det här på B&E. Verkar urmysigt! I vems regi drivs sommarhemmet - Frälsis?

Anonym sa...

VA?????