fredag, juli 20, 2007

Mammas caesarsallad

Jag har skrivit det förr och kommer säkerligen ha fler skäl att skriva det i framtiden, men: "Min mamma är bäst". Faktiskt. För - hur förklarar man annars att hon, förutom att laga fantastisk mat och ha uppfostrat sina barn att göra detsamma (nåja)läser på min blogg att jag "snott bilder" från andra bloggar och bara därför skickar mig flera snygga matbilder, komplett med sina recept till...

Vissa mammor skickar sina barn mat och kakor och bullar och annat godis. Min mamma skickar bilder på mat och grejer!

Såhär i sommartid är det ju salladstider och olika former av variationer på temat "sallad med kyckling" brukar komma fram. Den kanske mest klassiska är ju "caesarsallad" och jag själv brukar göra en enkel variant med romansallad, lite kruksallad, kyckling, hyvlad parmesan, enkla krutonger som jag kör i en panna med lite olivolja, vitlök och paprika, körsbärstomater, rostade pinjenötter och så den viktiga caesardressingen.

Mamma har skickat en bild med en snyggt upplagd sallad på samma tema, fast utan krutonger och med rödlök i sin... Det är ju så det är i hennes kök - där bestämmer hon. I mitt kök bestämmer jag. Och i ditt kök - well - där bestämmer du. Så det MÅSTE ju inte bli exakt likadant varje gång. Man tager vad man haver, som hon Cajsa Warg (inte) lär ha sagt (?).

För en jättegod caesardressing konsulterar jag sås-och-dressingexperten mamma:

2½ dl olja (rapsolja är bra)
1 ägg
2 msk pressad citron
½ msk dijonsenap
2 sardellfiléer
1 skalad vitlöksklyfta
1 msk vatten
½ msk vitvinsvinäger
Salt o nymalen svartpeppar (kanske ½ kryddmått av varje)

Lägg allt i en bunke och mixa med stavmixer tills det börjar bli tjockt.


Alla VET ju redan att "mammas mat är godast" (Hey - enligt uppgifter framhålls att hela den Italienska matkulturen bygger på uttrycket 'som min mamma gör den') och min mamma är inget undantag, så - för att få det bäst: Fråga mamma.

Inga kommentarer: