måndag, juli 16, 2007

Klättermat


Har varit i Ågelsjön och klättrat ett par dagar. Det har varit skönt, för det är alltid skönt att komma ut och sova i tält och röra på sig lite, men också skönt att liksom bara vara fokuserad på det man gör. Vid klättring måste man vara fokuserad. Annars händer det lätt en olycka, och det vill man ju inte.

Ågelsjön är ett fantastiskt klätterställe utanför norrköping och som sådant precis lagom långt bort.

När man är iväg sådär måste man ju tänka på vad man skall äta och oftast brukar jag ha med mig lite goda grejer som jag förbereder hemma. Ett risottoris med lite torkad svamp och parmesan och en smulad buljongtärning i påse, t.ex. så jag bara behöver hälla på vatten och sedan koka upp på köket. Havregryn som jag blandar med varma koppens fruktsoppa för att ha till frukost. En liten espressokanna att köra på köket...

Den här gången blev det faktiskt bara frystorkat med...

Bl.a. Blå bands "Outdoor meals".



Jag har köpt lite olika varianter genom åren och en dle har varit jättebra medan andra har varit... .. . sämre. Blå band skall dock ha en eloge för att de bland tillverkare av friluftsmat faktiskt håller nere priset. För sisådär 35 spänn påsen ligger de ungefär en tjuga under alla andra tillverkare och deras grejer blir bättre och bättre med åren. De senaste åren har utvecklingen verkligen gått framåt lch de två påsar jag åt den här gången:

Banan med curry
och Kyckling med pasta var riktigt bra. Bra smak, bra konsistens och inte alls sådär salt och fjönsigt som det smakade för några år sedan. Bra.

Dessutom är portionerna bra tilltagna. Man blir ordentligt mätt, men utan att man måste slänga något. Skönt när man faktiskt gör av med en hel del energi när man klättrar. Just maten betyder ju dessutom så mycket för humöret. Är maten dålig, eller för små portioner, eller inte smakar något blir lätt hela resan tråkig. Nu funkade allt helt enligt planerna.

Ja, utom min klätterteknik, då, som - som vanligt - behöver lite mer arbete än de 8-10 minuter det tar att röra ihop ett "outdoor meal".

1 kommentar:

KARLAVAGNEN sa...

Tack för tipset! Visste inte ens att de existerade...