torsdag, juli 26, 2007

Thai - inspirerad fisksoppa

Jag har en bild på det här i min mobil, men jag har inte hajat hur jag skall få över bilden i min dator än, så vi får väl göra det här "the old fasioned way" och blogga utan bild eller så:

Du behöver (Till sisådär 6 portioner)

Lite god fiskbuljong (gärna hemkokt)
600 g vit fisk (pangasius eller alaska pollock eller hoki eller något billigt)
2 små morötter
Lite rotselleri (En åttondel av en stor rot?)
Lite purjolök (En kvarts purjo, kanske?)
Lite vitlök
Juice från en halv citron
En stor näve nudlar
En burk kokosmjölk
Lite god curry

Gör såhär:

Skär alla rotsaker och purjo så fint du kan
Fräs rotsakerna och purjolöken i en panna. Häll över i buljong och sätt på plattan.
Låt koka upp, med citron och kryddor.
I med kokosmjöl och nudlar. När nudlarna är mjuka - lägg i fisken.
Låt koka i någon minut. Servera i soppskålar, gärna med finhackad koriander.

1 kommentar:

Mats (Malmo) sa...

Hej!
Jag, en gammal gube på 64, prövade ditt recept idag - alltså receptet på "Thai - inspirerad fisksoppa" och det blev mycket bra. Jag följde det inte helt till punkt och pricka, men nästan.
Tack för inspirationen, tack för det goda receptet på fisksoppa!¨
Jag hittade din blogg när jag sökte (googlade) ett recept på fisksoppa, som var thaiinspirerad.
Nu för tiden kan man ju klara sig med internet om man söker recept och ideer, nästan i alla fall.
Tittade lite vidare på din blogg, såg att du tänkte stänga ner den.
Vore det inte lite synd?

Hälsn/Mats fr Malmö, och inget matlagningsproffs - men som fått lite mera tid att hålla på med att laga till, eller försöka...