tisdag, januari 02, 2007

Tillbaka till spisen!

Så var det den andra januari och dags att återigen börja plåga sin dödliga lekamen tillbaka till arbetet. Det är helt ok, just nu, antar jag, för jag håller mest på med en massa "konceptualisering" kring nya jobb. Jag jobbar ju numer mest med utbildning, på ett företag som heter Cuibono, och vi har blivit inhyrda av en internationell yrkesskola - SIIS - för att utveckla deras "hotell och restaurang"-kurser - "hospitality management" och "International cooking and management". Bägge två genomdrivs på Engelska.

Det är kul och sådär, men jag är lite för krattig på tekniskt korrekt köksengleska, så jag får ofta ringa en kompis - Phil - som jag jobbade med först på Jensens och sedemera "tvärs over gatan" från på Gåsgränd 4, och fråga om terminologi... Nåja. Tror att det blir bra, i alla fall...

Maria - en gammal kompis från tiden före jag jobbade inom kökssvängen, ringde häromdagen och undrade "höll inte du på med en kokbok för typ två år sedan"... Jo... Sanningen är att jag höll på med en kokbok redan 2001 och jag har fortfarande inte blivit klar med den... Det är egentligen inte så mycket recepten som inte blir klara - jag har några hundre recept färdiga redan - utan mer själva strukturen på boken.

Jag börjar ibland med att försöka sortera upp vad jag vill ha sagt , men så ändrar jag mig, för jag läser någon annans kokbok som jag tycker är bra och sådär... Det gör att min bok - med arbetsnamnet "krubb" - är rätt "spretig".

Tror emellertid att det kan vara dags att få tummen ur och strukturera sig lite och ha lite fokus kring "husmanskost" och sedan göra en matmässig odyssé och ta fram vad husmanskost är i t.ex. Frankrike, Tyskland, Italien eller varför inte Asien och sedan försöka sy ihop något kring de godaste recepten där...

Jaja, vi får se.

Nu skall jag sätta betyg i en kurs som heter "Environment and quality control" för förra årets klass på hospitality management. Det lär gå fort för de är inte så många.

Inga kommentarer: