fredag, januari 19, 2007

Kickoff

Jag skrev iget i bloggen igår för jag var ute på "galej" med företaget. Vi fusionear nu med ett annat företag och ägnade därför en ansenlig mängd tid igår åt at träffas, snacka koncept och sedan umgås under lättsamma former. Det var - in lack of better words - trevligt.

Cuibono - som jag jobbar på - är ju sammanlagt fyra pers sedan tidigare. Och företaget vi slår ihop oss med är två. Vi var alltså fem herrar och en dam som träffades och pekade på powerpointpresentationer ihop.

Den största upplevelsen var ändå maten. Vi var och åt på Cafe Milano vid Kungsträdgården. Någon slags carpaccioliknande rätt på tonfisk som förrätt. Pasta fylld med kronärtskocka, sparris och ricotta med gorgonzolasås, rostade valnötter och tryffelcreme till varmrätt och tiramisu till dessert.

Helt enkelt bland det bästa italienska mat jag ätit.

Var så impad av maten att jag var tvungen att kolla in priserna, för att se ifall jag skulle kunna rekommendera det till någon annan - eller gå dit någon gång och betala för det själv - och JA! GÅ DIT! Runt 250 spänn för en varmrätt, tycker jag inte är hutlöst, med tanke på kvaliteten och vad det är för råvaror i grejerna. Riktigt, riktigt, riktigt bra. Trevlig servis, rent och snyggt och - som sagt - enastående mat.

Gå dit.

Hoppas jag varit tydlig.

Efter middagen ville några fortsätta med en drink. Vår servitör från Milano, som Peder kände sedan tidigare, gav oss tipset att gå till O-baren (ni vet, i Sturehof?) Själv har jag inte varit där sedan typ 9, eller något, när Mika Snickars och Erik Lif vände skumms loung-house-vax på "12.0.0.1"-klubben. Vi snackar ancient history här.


Kort sagt kan man säga att det hade ändrat sig lite. Det var fortfarande trångt, mörkt, murrigt, utana vettiga sittplatser, med en för stressad bartender (som, enligt uppgift inte kunda fixa decent mojitos) och man spelade fortfarande halvflummig fusion-houseinspirerad loungemusik, MEN på torsdagar, visade det sig, var det "herrkväll" på O.

Evelina märkte det först, med ett "vad lite tjejer det var här"... Sedan började vi alla fnissa, när Peder ganska snabbt fick span på sig i baren av en annan skägglurk med bakelitbrilla.

Vi avslutade våra glas rätt fort (aldrig förr har jag druckit en 25-spänns coca-cola så fort!) och kvällen kom till någon slags "naturligt slut". Det är ju som bekant en dag idag också.

Min lista på "bra hak i Stockholm" eller "ställen man kan förvänta sig se kända kockprofiler som Jesper Värn på" är alltså:

1) Gunnels krog, Lilla Nygatan, Gamla stan. Svensk husmanshak med kanonkäk, humana priser och trevlig personal (Gunnel själv är en mystant!)
2) Alfredos, Hammarby sjöstad - Stockholms bästa luncher? Bra på fisk och alltid trevligt, bra käk och bra priser.
3) Cafe Milano - ny stjärna på den personliga kroghimlen.
4) Jensen Böffhus, Vasagatan. Jo, faktiskt. Fortfarande. Bra steakhouse med bra priser, trevlig personal och fortfarande - fastän jag inte jobbar där längre - hög och jämn kvalitet i köket.
5) Bamboo Palace på Kungsgatan. Gammal kinesiskjapansk väletablerad restaurang som legat där i typ hundra år. Har fräschat till konceptet och har bl.a. riktigt bra och prisvärd buffe, med bl.a. sushi på. Trevligt, mysigt och bra service, även om lokalerna börjar bli lite slitna.

Så - gå dit! (Och nej, ingen betalar mig för att skriva det! Än.) :-)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, jag håller med dig! Café Milano är en av mina absoluta favoritrestauranger inne i stan, sedan många år. Det har alltid varit bra mat och trevlig service där. Men det finns ju andra bra hak också, Ulla Winbladh t ex. Deras husmanskost är rena fyndet både mat- och prismässigt. Sedan ska vi tillsammans prova Sjöjungfrun som ligger vid färjeläget på andra sidan vattnet. Den är också kanon!

FamiljenFriluft sa...

Mackan: Jo, det är sant. 127.0.0.1, skall det vara. Tangentbordet på min hemdator verkar glappa...