söndag, januari 21, 2007

Söndag - den ultimata bloggposten!

Har snackat med några av mina blogg-besökare antingen på telefon, eller mail, eller personligen (jo, jag träffar faktiskt folk på riktigt också - vilket, inser jag, är den stora aneldningen till att jag inte alls är vare sig så populär eller effektiv bloggare som... .. låt oss säga Linda Skugge). De ger alla generöst av sin input till mig när vi hörs av och eftersom jag är "en man av folket" som gärna går mina läsare till mötes, så - här kommer den ULTIMATA bloggposten:

En av mina läsare ville veta mer om mig personligen, vad jag gör på dagarna och se mer av "personliga reflektioner" på bloggen:
Idag har jag lekt med familjen, ute i snön. Det hade kommit närmare 20 cm, så det räckte till att både bygga en ordentlig snöborg, kasta snöboll och åka pulka på. Elma var överförtjust och kvittrade och sjöng hela tiden. Till lunch åt tjejerna pizza från igår, medan jag själv microvärmde plättar från lithells och toppade dessa med hemkokt hjortronsylt. Ja, det är sant. Ävem lpclems barn äter ibland fiskpinnar! Eftermiddagen tillbringades framför TV:n.

En av mina läsare påminde mig om att jag inte kommenterat en tidigare post om TV-programmet "middagen":
Nej, det var inte rätt. Ok - karln kan bevisligen en hel del om mat och är nörd, men allvarligt - varje måltid MÅSTE inte vara en lektion. Jag tycker själv att Bella skulle ha vunnit. Och hon hade gjort det om hon inte släpat in det där bandet i vardagsrummet, som förde oväsen på hennes andra middag.

En av mina läsare vill veta mer om vad jag själv har för inspirationer:
Well - jag äger massor av kokböcker som jag aldrig läser i. Ett par böcker om mat som jag faktiskt läst flera gånger och älskar är Anthony Bourdains "Kitchen confidential" och "A cooks tour". De är utan tvekan de böcker om mat som inspirerat mig mest. Vad det gäller kokböcker vet jag inte. Bonniers är riktigt bra. Annars säger jag som Hoa Hoa Dalgren: "Jag tittar rätt mycket på TV" och ser nästan alla matlagningsprogram som jag kan få in med vårt kanalutbud. De kockar som jag haft som största inspiration i mitt eget arbete har varit Conny Svensson, min köksmästare från Billmansro, som var den första som faktiskt lät mig själv ta initiativ ett kök. hans woksås och recept på fyllda isterband är grejer jag fortfarande använder. En annan är Alexander Nilsson, som var min köksmäste när jag gick på Culinar. Han sågade alltid mina grejer där och fick mig att på det sättet höja mig hela tiden, för att "inte ge honom den glädjen att hitta något att hacka på". Allra störst inflytande på min matlagning och inte minst min smakpalett har nog mamma.

En läsare ville veta mer om vilka restauranger jag besöker:
Jag går väldigt sällan på restaurang numer. när jag någon gång gör det är det ofta antingen i jobbet. Jag har emellertid några stamhak som jag gärna äter på gång efter gång. Förutom de tidigare nämnda gillar jag t.ex. "Stekpannan" och "Söderkisen" på söder. "Blå dörren" vid Slussen, Finntorps suchihak. Jag återkommer säkert med fler, om jag kommer på något.

Själv tänkte jag skriva lite om att jag faktiskt numer VET vad jag skall titta på på TV, efter det "middagen" tagit slut. På helgerna kör tydligen TV3 olika serier för att fylla ut tablån. Förra veckan var det "Hell's kitchen", med Gordon Ramsay och den här veckan var det "Top chef". De har varit väldigt roliga att följa.

En läsare vill se fler recept på min blogg. Här kommer kvällens middagsrecept:

Spaghetti med biff och ädelostsås (4 port)

Du behöver:
100 g lövbiff
1 dl. vetemjöl
30 g. smör eller margarin
1 l mjölk
En hel del ädelost.
muskot
vitlökspulver
Salt och vitpeppar

Spaghetti
Vatten

1) Sätt på pastavatten, koka spaghettin enligt instruktioner.
2) Medan pastavattnet kokar upp, stimla och bryn lövbiffen. Lägg den i en skål och låt vila medan du "sätter" såsen.
3) Smält smöret i en panna, gärna sauteuse.
3) När smöret är smält, rör snabbt i mjölet och mjölken med en ballongvisp.
4) Vispa såsen ordentligt slät. Sila ifall den är "klumpig" när den tjocknar (när mjölken kokar).
5) Rör i oedentligt med ädelost. Smaka av med salt, vitlökspulver, vitpeppar och muskot.

Servera spaghettin som en liten hög mitt på tallriken. Lägg den stimlade biffen på mitten av högen och "rippla" såsen över med en sked. Servera gärna med en liten sallad eller dekorera med färska örter. Bladpersilja bryter fint smakerna.

En läsare tyckte att jag skulle sluta skriva helt. Det gör jag inte, men nu slutar jag den här posten.

Inga kommentarer: