onsdag, januari 17, 2007

Plockmat

Har läst bl.a. Mammas kommentar och kommit fram till att "plockmat" känns helt ok som benämning på "tapas på svenska". Skall tänka till lite mer kring vad det kan vara senare.

Igår var en sådan där dag när väldigt få grejer blir riktigt som man tänkt sig. Dagen började i moll när jag kom till skolan jag jobbar på och fick reda på att den, sedan förra veckan nymålade, toaletten på "mitt våningsplan" hade härjats av (anlagd) brand. Eleverna som luntat på är givetvis anmälda på någon slags sätt...

Efter mina lektioner (som bitvis var svåra att genomföra, eftersom en del av eleverna var rätt upprörda) var det bara att försöka åka hem så snabbt som möjligt. Rörde ihop en risotto till middag, med kyckling, lite torkad svamp från i höstas, en skvätt vitt matlagningsvin, morötter, lök, selleri och så min goda buljong från härom dagen. Rev lite ost över. Det blev gott.

På kvällen skulle jag lira trummor, på frälsis, där det var en ekumenisk samling med alla församlingarna i trakten. Normalt sett brukar det dra något hundratal människor. När jag kommer dit är inte pianisten där (det är ungefär 40 minuter kvar tills vi börjar), så jag börjar rigga på cymbalerna till trumsetet och skruva lite på de övriga percussiongrejerna jag behöver. När pianisten dyker upp gör han det med en konstig väska på ryggen. Det visar sig vara en Djembe - en västafrikansk handtrumma. "Du kan väl köra lite på en sådan här idag, så blir det lite softare?" Givetvis kan jag det.

Kort sagt kan man säga att det inte blev som jag tänkt mig, men faktiskt fantastiskt bra ändå. Jättekul att lira Djembe (igen - det har jag inte gjort sedan typ gymnasiet) och det blev jätteschysst ljud. Fast det bara kom kanske 8 besökare.

Idag har jag ägnat lite ledig tid åt att kolla igenom vilka slagverksaffärer i Stockholm som saluför Djembes med congasmekanik, så man enkelt kan stämma dem eller byta skinn på dem. Jag har sett en för runt två tusen... Mycket pengar, men hysteriskt roligt instrument... Jag har börjat spara...

Manne ville att jag skulle skriva någon slags recept här, igen, men jag har egentligen ingen inspiration, så jag beskriver dagens "lunch-kylstädning" - Frittata på mitt sätt:

Du behöver (4 port):

2 kokta potatisar i små tärningar
1 gul lök i "halvmånespån"
1 stor, tärnad, morot
6 ägg
1 dl grädde
2 dl mjölk
några skivor lördagskorv (hade jag hemma, använd annars skinka eller vad du har) i små strimlor, eller vad du tycker är fint.
lite riven ost
Rosmarin, basilika, vitlök, salt, paprikapulver och cayennepeppar

Börja med att svetta löken i lite smör eller margarin, häll i moroten på en gång.
När löken är mjuk och gul och fin, skicka i potatisen, låt bryna till lite snabbt. Ta pannan från spisen
Blanda ägg, grädde och mjölk i en skål. Vispa ordentligt.
Smörj en sauteuse eller ugnsfast panna (gjutjärnspanna - men då får du smörja RIKTIGT ordentligt) med smör.
Häll i potatisen, löken, morötterna, osten och korven i smeten. Blanda väl
Smaka av med kryddorna.
häll smeten i sauteusen och kör denna i varm (220 grader) ugn tills ytan blivit gyllenbrun och frittatan är helt fast.
Lossa försiktigt kanterna på frittatan, och stjälp upp på en tallrik.
Dekorera med gräddfil ellercreme fraiche (laktosfri creme fraiche i mitt fall) och några örter (frusen persilja och hackad gräslök). Lägg några tomatskivor ovanpå (det är snyggt med något rött på tallriken också!)

1 kommentar:

Anonym sa...

tack så mycket! Keep up the good work!