måndag, januari 29, 2007

Expertbloggaren - en intervju med Emanuel Karlsten

I min nystartade serie "Jesper våldsintervjuar sina bloggläsare" har idag turen kommit till Emanuel "Manne" Karlsten. Manne är, för mig, en kompis från frälsis. Han är dessutom en av människorna bakom "blod och eld" - frälsningsarmens webcommunity. Profilen på communityt är någon slags "ungdomssajt", men begreppet "ungdom" är väldigt brett.

Förutom att Manne läser min blogg och driver community på webben bloggar han själv på "The Kristet Upplevelse", en - i frikyrkosverige väldigt populär blogg.

Jag vill Intervjua Manne - som någon slags "bloggorakel" om vad han tror och tycker om bloggar i allmänhet och "Krubb" i synnerhet. Undrar ifall jag får några bra tips?

-------

Hej, Manne. Hur mår du idag?

Hejpådig! Jag mår bra!


Din blogg - "The Kristet upplevelse" är ju en ganska populär blogg - i10 ord, vad handlar den om?

Tja, populär... Det beror i så fall på vad du jämställer det med. Men kanske något åt det hållet bland de så kallade religionsinriktade bloggarna? Kort presenterat: Om min upplevelse som kristen där frikyrkokultur kom genom modersmjölken. (det var faktiskt 10 ord!)

Hur många besökare har du om dagen på din blogg?

*kollar i statistiken*
det varierar ganska kraftigt mellan 50-150 unika besökare/dag.

Du har ju varit med och startat "Blod och Eld-bloggarna", finns det någon där du följer regelbundet?

Absolut! Jag följer nog alla bloggar regelbundet, men har särskilt bokmärkt Mackans blogg. När jag själv funderat ut hur jag ska få över min blogg dit på ett smidigt sätt flyttar jag också.

("Mackan" i svaret ovan handlar om Marcus Andersson, som bloggar om att skriva.
Han är en publicerad författare som dessutom livnär sig som ståuppkompiker. Dessutom är han min tvillingbror. Min "elake tvilling" som det brukar heta. - Red Anm.)


Säg tre grejer du tycker är bra med "krubb"-bloggen?

Att det är din (att veta personen bakom bloggen gör det alltid mer attraktivt), att det handlar om ett ämne jag själv kan lite om men önskar jag kunde mer om, samt att den överraskar.

Lagar du mycket mat själv?

Nej. En av mina dåliga sidor.

Vilken är din favoriträtt - att laga?

Något med ugnstekta rotfrukter. Gärna kyckling.

Vilken är din favoriträtt - att äta?

Sånt här är så svårt, för jag är en periodare. Men jag gillar överraskningar. När man blandar ner saker som låter äckligt, men som visar sig vara en otrolig upplevelse. Som när jag läste om Damons frestelse t.ex: http://gittosmat.blogspot.com/2006/12/damons-frestelse.html

Ser du på matlagningsprogram på TV?

Jag gillar den här elaka kocken. Heter det så? Jag gillar överhuvudtaget entrepenörsprogram. När man tar något dåligt och försöker rusta upp det till succé. Läckert.

(Den elake kocken är alltså Gordon Ramsay, för alla oss foodies. Programmetförsöktes också att köras i ett Svenskt format, då med Melker Andersson som "elak kock". - Red. Anm.)


Ge oss ditt bästa recept som innehåller ingrediensen ägg.

Men hjälp. Jag har ju precis erkänt min oförmåga! Jag måste svara pass.
(annars kommer jag fuska och googla upp något recept)

Men POJK, kan du inte ens koka ett ägg? Du BEHÖVER verkligen läsa "krubb" oftare!


Om du fick ställa mig - som intervjuare EN fråga nu, vad skulle den vara?

Ok, jag rippar en fråga ur en bloggenkät jag läst, men som jag tycker är väldigt intressant:

"I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse, tror du?"

I ganska stor utsträckning tror jag. Bekräftelse är viktigt för mig, har det visat sig. Jag kommer - med största sannolikhet - inte att få något eget matlagningsprogram på TV, få ge ut berömda kokböcker och åka runt och föreläsa om mat eller göra skojiga tema-kväller på The Food Network, så... Well...

Min blog är mitt forum. Det är ett enkelt medium att arbeta med, tycker jag. Och de flesta som läser min blogg är ju kompisar och släktingar och det är i alla fall deras feedback som betyder mest. Att ge möjligheten att kommentera poster är viktigt
och visst är det en egotripp när någon annan länkar till ens blogg?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vem sa att du aldrig kommer att få ett eget matlagningsprogram i TV, sa du? ;-)

FamiljenFriluft sa...

Låt mig förtydliga mig:

"Jag är hittills inte signad av något av de stora TV-produktionsbolagen och jag ser därför inte att jag inom någon överskådlig framtid skulle få t.ex. laga mat på någon vanlig kabel-TV-kanal..."

:-)