onsdag, mars 05, 2008

Specialpankis

Jo - på mitt matmöte förra veckan ville ju barnen få pannkakor (inte helt överraskande, kanske). Efter lite diskussion i personalgruppen kom vi fram till att ugnsvärmda dubbelvikta pannkakor från typ findus blir bra, och till mellanmål (jag har inget stekbord och hinner inte steka sisådär 200 pannkakor i den stekpanna som står till buds, mellan lunch och mellanmål på tisdagar). Men så har jag laktosallergiker. Och mjölkproteinallergiker, så - hur göra pannkakor som är helt mjölkfria?

Jag gjorde såhär (Det blev kanske 15 stycken)

2 ägg
2 dl vetemjöl
7 dl oatly "i mat"
1 krm salt
1 liten nypa socker.

Vispa ihop allt utom mjölet i en skål. Tillsätt mjölet med hälften i taget. Vispa ordentligt, gärna med spiralvisp, tills smeten är helt len.
Patly innehåller ju rätt mycket eget stärkelse, så pannkakssmeten behöver inte stå och svälla, den är rätt tjock redan från början.
Stek på medelhög temperatur i liten stekpanna (med låga kanter), i mjölkfritt margarin, eller i såsbas (försök undvika andra oljor, eftersom pannkakorna blir så bruna då...)

Just de här pannkakorna funkar dessutom utmärkt som crepes, då de känns lite "grövre" i texturen än "vanliga" mjölk-pannkakor.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag fick den stora äran att laga pannkakor utan vare sej mjölk eller ägg i går. Det gick. Men kan man, tekniskt sett, kalla dom pannkakor, då?...
Men ärligt - inte är väl pannkakor mat för ungar som ska hålla hela dagen - åtminstone till mellis?
/cayakcarin

Anonym sa...

finns färdig pannkaksmix från oatley. funkar utmärkt.
/annsofie

Anonym sa...

Har inte testat Oatley men solhavre fungerar också bra.

Annars kan du testa vatten. På ett hotell jag jobbade, gjorde de våffelsmet (från pulver) som de blandade i mineralvatten och havregryn i, det blev jättebra. Nu kanske det finns något mjölkprotein eller liknande i färdiga pulver, och våffelsmet och pannkakssmet är väl inte riktigt samma sak, men det kan nog funka om man ändrar lite.

FamiljenFriluft sa...

Emma och Anssofi: Tack för tipsen.

Cayakcarin: Alltså - jag serverade soppa till Lunch. Pankis(och mackor, pålägg, frukt och mjölk) till mellis. Ursäkta om jag uttryckte mig oklart. Välkommen tillbaka i köksbranchen, förresten! :-)