onsdag, februari 27, 2008

Mat X 2, diskmaskinstrubbel och matråd

Ja, idag är det onsdag. Dagen före torsdag (fiskdag) och dessutom dagen före torsdag den 28:e, då jag skall på "inspirations och kursdag", bjuden av en leverantör, som hyrt in lite balla kockar för att snacka om "god och säker mat". Det blir nog bra.

Men eftersom jag skall vara borta i morgon blev det lite att stå i idag: Först och främst skulle dagens lunch fixas - Stekt kycklingfilé, potatis och apelsinsås. Grönsakerna skäras och läggas upp, och så morgondagens mat fixas, så att den bara är att ställa i ugnen för den stackare som skall ha kökstjänst.

Jag gjorde, för att under lätta, i ordning allt i kantiner och bleck, så det bara är att ställa in i ugnen i morgon, och köra klart på sisådär 20 minuter. (Det blir fiskbullar i currysås med ris).

Upptäckte dessutom, till min fasa, att jag kallat till "matråd" idag. Matråd är en liten grupp, med två barn från varje avdelning, och så jag. Så sitter vi och pratar om vad barnen gillar för mat och vad jag kan göra bättre och hur. Själva tanken är att näta någon slags intresse hos barnen för vad de faktiskt äter, och att samtidigt ge dem kunskapen att de kan vara med och påverka och förändra sin dagliga situation. Dessutom ger det ju mig uppslag till min matsedel, som det ibland kan kännas lite tungt att ha fantasi och inspiration inför varje vecka. Det var första gången vi hade matråd på Ekbacken, så det var rätt mycket "första gången" för både mig och barnen. Vi kom emellertid fram till en hel del rätt klara puckar. Bl.a. att de vill ha fiskpinnar någon fiskdag, att de vill att jag bakar pizza och att vi skall börja servera pannkakor till soppan. Det är alltihop bra idéer, men kräver lite praktiskt pyssel (att servera pannkakor OCH soppa ger t.ex. dubbelt så mycket disk, som bara en rätt).

Speaking of disk. Det är något fel på min diskmedelspump. Den sprutar ut en massa vatten på bänken när jag kör maskinen. Jag vet inte riktigt om det har med själva pumpen att göra, eller med diskmedlet, som måste bytas. Irriterande är det i alla fall, att stå och raka av bänken efter varje diskback man kör. Det blir liksom några stycken på en dag.

En - i allt väsentligt - trevlig dag på jobbet, men den känns... .. . . lite längre än andra dagar. Å andra sidan - i morgon får jag ju "vila upp mig" och hänga med några riktigt coola kockar.

Inga kommentarer: