onsdag, februari 06, 2008

Lycka till med råkosten, Marcus!

Som tjejerna på Ragazze skrev om redan igår öppnades Aqvavit Grill och Raw bar igår på nya Clarion Hotel Sign. Folket från Aqvavit i New York, med Marcus Samuelsson i spetsen "kommer hem" igen för att visa musklerna.

Och missförstå mig rätt. Marcus är en fantastisk kock. En god förebild och dessutom en trevlig kille. Snubben kan laga mat.

Så - varför - frågar man sig - köra RAW food? Karln är ju kock! Cook! (som är både substantiv och verb på hans nu andra modersmål) - gör det då! Javisst: Jag äter också vegetariskt. Jag kan också gilla grönsaker. Men RAW FOOD?

För alla som inte vet det skulle man kunna översätta "Raw food" eller "living food" som det också kallas med "råkost" på Svenska. Raw food är glutenfri vegankost, som inte tillagats. Ingen värme får användas. Inga mejeriprodukter eller "processade" ens veganlivsmedel (som pressade oljor, eller quorn eller... något kul eller gott).

Missförst mig rätt - jag VILL att det skall gå bra för Marcus. Jag VILL att han skall kunna få till ett ställe av Aqvavits kaliber i stockholm, för Stockholm behöver det. Men av alla konstiga Californiska mattrender som just nu är i omlopp i USA kunde han väl valt något annat än just Raw food? Jag har hört att det görs riktigt ball ekologisk mat i Napa Valley, numer t.ex?

Ja, ja. Lycka till, Marcus.

(Och jag kommer INTE att äta råkost på en hotellrestaurang. Ever.)

6 kommentarer:

Emanuel Karlsten sa...

Du (och jag vet att det blir mkt förfrågningar nu) är det inte dags för oss att ta en lunch eller middag snart? Jag blir så vansinnigt sugen på att gå på restaurang (och mat) när jag (regelbunde - im your biggest fan, as you know) läser din blogg, så det hade varit roligt att gå ut och käka med dig.
Du kan få prata hur mkt du vill om mat, hur det är gjort och allt sånt. Jag kan lyssna och vi kan dela minnen av Gordon Ramsay-avsnitt. Vad sägs? Du får välja restaurang (och tyvärr också betala din egen mat - så snål är jag)!

Anonym sa...

Jag rekommenderar er då att gå på O'Pizzicato vid Södra Station. Kan tänka mig att sponsra mötet bara ni går dit och njuter.

FamiljenFriluft sa...

Emanuel: It's a date. Maila mig så tar vi en middag någon dag. Fisk eller kött?

Ingvor: DET låter väldigt lockande, så fort fru Värn är frisk hör vi av oss för att lämna in dottern ett par timmar. :-)

Anonym sa...

Hmm, jag vet inte vad jag ska tro om det. Tycker raw food är intressant men kanske mer som kompliment, absolut inte som livsstil. Är för mycket köttätare för det. Sedan om jag skulle äta det på restaurang? ...kanske. Oftast brukar jag äta sådant jag inte kan tillaga själv, och en del av raw food maten har jag nog aldrig hört talas om.

Jag skulle gärna vilja veta varför det blev just Raw fodd? Läste lite på hemsidan om att det skulle vara Fun Dining, men förstår inte riktigt varför just Raw food fått symbolisera det. Känns som att det skulle ha hetat Fun dining oavsett vad Marcus Samuelsson valt för tema, ingen närmare förklaring gavs.

Men jag tycker det är roligt iaf, Marcus är en bra kock! Gillar hans böcker.

FamiljenFriluft sa...

Emma: Jo - jag gillar också Marcus. Kollade så sent som idag i hans bok från aqvavit c(o New York och tycker att hans olika matkoncept har varit riktigt intressanta. Hans street food var jättekul.

Jag hoppas - som sagt - att det går bra för honom, även om inte JAG gillar Raw food.

Anonym sa...

Det finns ju inte bara restauranger med raw food, utan även kursgårdar där de lär ut hur man kan laga till maten hemma på en vanlig basis. Ett exempel som jag tycker verkar vara den mest intressanta är http://www.levandefoda.se/