torsdag, februari 07, 2008

Min bästa fiskgryta

Gjorde en variant på temat fiskgryta med kanel idag på jobbet och det gick hem! Kul. Fisk kan - rent generellt - vara lite klurigt på förskola. Det är inte alla som är vana vid att äta fisk hemifrån, och då framförallt kanske inte som grytor och soppor. För att tala klarspråk - de flesta ungar förknippar fisk med fiskpinnar. Så... Kul när det går bra, och idag har det gått riktigt bra.

När alla ätit lunchen kom flera i personalen och ville köpa med sig lunchlådor hem till kvällen. Det får vara ett gott betyg, tycker jag. Att nästan inget kom tillbaka i disken är också ett väldigt bra betyg. Ytterligare ett är att jag skriver den här bloggposten, för den är en önskepost från de som inget fick, när resterna tagit slut, så att de själva kan laga den här goda grytan!

Så - här kommer dagens recept:

Du behöver (4 port):

500g pangasiusfilé
200g räkor
2 morötter
2 Palsternackor
1/4 rotseleri
1 gul lök
1 msk hummerfond
1 msk fiskfond
1/2 glas vitt vin
5 dl vispgrädde
1 burk krossade tomater
Salt, vitpeppar, kanel och spiskummin


Gör såhär:


Skär alla grönsaker i fina bitar. Lägg i en kastrull med vinet, buljongen, kryddor, och tomater. Låt koka upp och dra sedan ned värmen, så att det sjuder.
Skär fisken i 2 gånger 2 cm stora bitar.
Lägg i fisken och häll på grädde.
Låt sjuda i sisådär 10 minuter.
Lägg i räkorna före servering. Servera gärna med kokt ris eller potatis

2 kommentarer:

Anonym sa...

hej! Jag blev så glad när jag hittade din sida, jag har inte letat matbloggar men hänger ständigt runt på arla, tasteline och andra receptsajter, men nu har jag hittat nåt roligare! Din blogg! lattjo. Jag pluggar till lärare och brukar dryga ut kassan med att vikariera och mardrömmen är nästan när jag hamnat i något förskolekök, jag hittar inget och allt och tycker det är svårt att komma på! Inte alls lite grym som du! Tjipp

FamiljenFriluft sa...

Hej och välkommen. Och kul att du hittat hit. Hoppas att du hittar vad du söker. Och lycka till i de kök du måste vicka i!