lördag, februari 16, 2008

Torsdag

Ja, så kom torsdagen. Torsdagen den 14:e, eller "alla hjjärtans dag" som det också kallas. Torsdag den 14:e betydde i år dessutom ett par andra saker: 1) Det är fiskdag - det är ju ändå torsdag och 2) det är dagen jag skall på min första konferens med de här människorna. Och som början på konferensen skall jag bjuda sällskapet på "något festligt" till middag.

Det gick bra. Alltihop.

Lunchen blev pangasiusfilé (är det förresten någon mer än jag som minns tiden före 2003, då pangasius fortfarande kallades "vietnamesisk sjötunga"? Varför kallar man den pangasius numer?), som jag delade i små fina bitar, rullade ihop i små rullar och sedan ugnskokade (det är SÅ himla bra med ångugn, varför har amn inte det hemma?) med bara lite salt och citronpeppar. Till detta serverades potatis och vitvinssås.

Det var upsskattat. Av både barn och vuxna och det känns väldigt bra. Just att barnen faktiskt har börjat äta fisk, och dessutom kokt fisk och med potatis, känns jättekul. Dagens vegetariska alternativ var quornfilé, med ris och en sauce espagnole på grönsaksbuljong.

Till middagen hade kollegorna fått välja mellan två alternativ, och sedan fått skriva upp sig på en "beställningslista" så jag visste hur många av varje jag skulle laga. De olika alternativen var Lax Teriyaki med Wasabi-creme fraiche (serverades med ris, rostade svarta sesamfrön och en liten vacker sallad) och Örtbakad kyckling med Aioli (som serverades med ungefär samma vackra sallad och potatisklyftor).

Till maten hade jag gräddat av sådant där "bake off"-bröd, så alla fick ett litet kuvertbröd (vilket kom att - i många fall - doppas i antingen aioli eller wasabi creme fraiche).

Alla åt med god aptit och vi lämnade Ekbacken efter middagen, i mycket munter ton.


Vitvinssås: (4 port)

1 halv gul lök, eller två schalottenlökar
2 msk fiskfond, eller en av vardera av fiskfond och musselspad, eller en fiskbuljongtärning
1½ dl torrt vitt vin
3 dl grädde

Koka, sila och red till sist av (med majsstärkelse, idealmjöl eller vad du gillar).


Örtbakad kyckling med aîoli: (per port)

Räkna på en kycklingbröstfilé på sisådär 150g per person.
Mixa en väldigt tjock olje"kräm" på olivolja, hackad persilja och hackad basilika. Smaka av med lite salt. Klicka ut lite av "cremen" på varje filé och baka av i ugnen på 180 grader i sisådär 30 minuter. Klicka på lite av den överblivna cremen på varje filé efter gräddning.

Aîoli (per port):

1 äggula
1 -2 dl neutral olja (jag brukar använda majsolja eller rapsolja)
1-2 msk senap
½ dl vitvinsvinäger
Juice från en halv citron
1 vitlöksklyfta
Salt och vispeppar

Hacka vitlöken till damm
lägg alla ingredienser utom olja i en hög, rostfri bunke. Börja vispa hårt, med ballongvisp.
Tillsätt oljan droppvis.

Smaka av med salt och vitpeppar. Låt gärna stå minst en halvtimma före servering. Aiolin håller sig några dagar i kylen och kan med fördel förberedas någon dag i förväg.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Om du har lust att ångkoka i ugnen hemma kan du ju alltid köra fattigmansknepet - in med en långpanna med vatten, lågt i ugnen, och kör utan övervärme. Din storebror har kört en massa vietnamesisk matlagning på det sättet (bland annat till sin 40-årsdag...)

Han ångkokade då i sådana där bambukorgar, du vet?

Man kan givetvis ångkoka med bambukorg i woken också.

FamiljenFriluft sa...

Bra tips.

Vad det gäller storebrors 40-årsfest har du emellertid fel. Jag vet därför att A) Jag var där B) Det var jag som lagade maten (och rätt många tyckte det var coolt att storebrodern hade 'en egen kock på festen') och C) vi tyckte - kollektivt - att det då var kul att inviga just ångfunktionen på hans nyiköpta ångugn.

Bara så du vet. :-)

annamaria sa...

Pangasius - kanonfirre tycker jag! Jag gjorde en variant med pesto och krossad tomat häromdagen. Alldeles utmärkt torskersättare. Kycklingen ska jag prova. Jag känner mig lite less på kycklingfilé så det här tipset behövdes verkligen.

FamiljenFriluft sa...

Kul att du gillade det. Jo, jag har använt pangasius ett tag och tycker den är jättegod som kokfisk och att faktiskt även panera och pritera. Fungerar också bra i grytor och soppor, om den får smaspela med lite skaldjur som kräftor, räkor, musslor eller hummer.

En bra fisk, helt enkelt!

Och billig.

Anonym sa...

Vietnamesisk sjötunga kanske sålde dåligt? Lät snobbigt eller tråkigt, så pangius fick ersätta.

Lite som senapskål. Odlades förut i Sverige men var inte så populär. Nu går den under namnet ruccola och alla gillar den så mycket mer. Den odlas förresten här igen tror jag.