tisdag, februari 05, 2008

Anspänning och förberedelser

Det är tisdag. Tisdagar på Ekbacken betyder "soppa", för jag får mina varor då. Det ähr med varor är lite av ett känsligt kapitel i kommunal verksamhet, för grejerna förhandlas fram och inhandlas centralt och sedan kan kan inte göra mycket åt de anbud man får från leverantören. Ofta använder sig förskolor av någon av de två största "alltjänst"-leverantörerna och man får således alla grönsaker, torrvaror och frysvaror (och ibland även mejerivaror) från samma ställe. Det gör att risken för att något alltid skall balla ur för att det inte kommer är överhängande.

Det där känns lite stressigt.

Så - för att skapa tid för varuleveransen, för insortering i kylar och frysar och förö att hinna med så mycket som möjligt av övriga arbetsuppgifter - Soppa på tisdagar.

Idag blir det någon slags Thai-inspirerad kycklingsoppa tror jag. Jag har en massa kyckling som jag vill bli av med. Det är tillräckligt mycket för att ta upp för mycket plats i frysen, men inte tillräckligt mycket för att göra något vettigt med, så... Kycklingsoppa it is.

Och så spänner jag kroppen och gör mig redo för strid. Vi får se vad min leverantör kan ha tänkas grlömt idag?! Det skall bli intressant.

Inga kommentarer: