onsdag, februari 20, 2008

Det blev inte så...

Nej. Det blev inte så. Att jag var bättre idag. Jag var tvärt om sämre. Jag vaknade i natt av frossa och sedan kom hostan som höll på att få mig att kräkas. När jag till sist vaknade vid 02-rycket av att jag inte kunde andas (hela huvudet var fullt av snor) var det bara att organisatoriskt ge upp och kasta in handduken. Jag ringde och sjukanmälde mig i morse. Tog två alvedon, en skvätt cocillana hostmedicin och nässpray och så somnade jag om.

Gick upp vid tioblecket och kollade lite på nätet. Googlade efter "mat" och "hälsa" och hittade en intressant artikel I DN från i söndags. Det handlar om hon - läkaren som höll på att få sin läkarlegitimation indragen för att hon tyckte att hennes patienter skulle äta mer fett och mindre kolhydrater.

Jag läser igenom artikeln och tänker typ - "det där är väl inget nytt"? Jag vet att jag fick frågor om "GI-mat" och "Stenåldersdiet" redan för flera år sedan. Å andra sidan tror jag inte riktigt på sådana där "metoder". Eller rättare - jag tror att det fungerar om man vill gå ned i vikt, men min diet heter fortfarande "lite av varje".

I eftermiddags när jag var och hämtade dottern hos dagmamman gick vi ändå in på Lidl, för jag hade bestämt mig för att laga "något GI-inspirerat". Det blev weissbraten (sådana där små, som man kan köpa som dreimal-eins i tyska gatukök) och blomkålspuré. Gott och - enligt artikeln i DN - tydligen bra för min hälsa. Så i MORGON är nog allt bättre igen, i alla fall!

Blomkålspure:

1 blomkålshuvud
2-3 dl vispgrädde
En nypa flingsalt
Lite muskot
1 msk smör

Ta ur rotstocken ur blomkålshuvudet, bryt ned det is må buketter du kan, och släng alla grova stjärlkar. Lägg buketterna i en kastrull och på med grädde.
Koka upp och låt sjuda i sisådär 20 minuter, tills blomkålen blivit mjuk.
Smaka av med flingsalt och muskot
Stavmixa till en fin puré.
Montera med smör

--

EDIT: Mamma ringde och tyckte jag skulle ha mindre grädde i receptet, för en bättre konsistens. Givetvis gör man som mamma säger! :-)

2 kommentarer:

annamaria sa...

Krya på dig!

FamiljenFriluft sa...

Tack, det skall jag!