lördag, februari 23, 2008

Melodifestivaltilltugg

Jodå. Min fru har lyckats övertala mig - ytterligare en vecka - att titta på en deltävling (av typ 68 stycken, eller vad det är nuförtiden?!) av melodifestivalen.

Jag tar mina martyrpoäng som intäckning för att småäta framför TV:n (och min fru verkar vara nöjd med att jag har något i munnen, som gör att mina bitvis kritiska kommentarer ibland liksom stannar inne i huvudet...) och gjorde därför kvällen till ära en av mina absoluta favoriter. Gubbröra på kavring.

Det här med gubbröra är lite lurigt. Alla har sitt recept. Ibland vill man servera den varm och ibland kall. Ibland på kavring och ibland på hällbröd. Ibland på knäckebröd. Det är lite som spaghetti och köttfärssås. Alla har sitt eget recept. Fast allt är liksom spaghetti med köttfärssås ändå. Gemensamt för alla gubbröror är emellertid A) ingredienserna ägg och ansjovis och B) att någon slags lök brukar förekomma.

Min gubbröra är en kall röra, ungefär som skagenröra. Den gör sig alltså bäst lätt kyld eller rumstempererad. Och på kavring. Och med ett mörkt (lätt?-)öl.

(För sisådär 8 smörgåsar)
3 ägg
1 liten burk grebbestads ansjovisfiléer
1 dl creme fraiche
1/2 dl majonnäs - gärna hemrörd
En röd lök
Lite finhackad dill

Börja med att koka äggen. De skall vara riktigt hårda (koka i typ 8 minuter?). Ställ sedan kastrullen under rinnande kallt vatten.
Hacka all ansjovis i väldigt små bitar och lägg i en skål
Hacka rödlöken i brunoise och häll över ansjovisen
I med creme fraiche och majonnäs
Skala nu och hacka äggen. Det är viktigt att de svalnat ordentligt. Då släpper skalen bättre och dessutom rinner inte röran ut, vilket den annars kan göra.
I med ägg i röran, på med dill efter behag. Rör försiktigt omså att alla ingredienser blandas med varandra. Smaka av med ansjovisspadet.
Ställ skålen i kylskåp i minst en halvtimma, så den får "stalna till sig" lite. Dessutom blandar sig smakerna av dill och rödlök bättre med äggen och ansjovisen om den får stå ett tag. (Den kan med fördel stå över natten, om du tänker göra den som förrätt till en bjudning eller så).
Vid servering - klicka lite röra på en bit kavring. Dekorera gärna med en dillkvist, lite hackad lök eller gräslök och en rå äggula.

Då kan man tillochmed glömma att BWO stal hela sin låt från Madonnas "hung up"...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Var det hung up!? Jag tyckte det lät bekant men jag kom inte på vad det var. Jag är inte heller så stort fan av melodifestivalen men jag brukar zappa, kolla inte låtarna jag tycker verkar intressant och strunta i resten. Sedan så vill jag absolut inte missa Björn Gustafsson! :)

Gubbröra finns som sagt i många varianter. Jag har ätit en i tunnbröd en gång med potatis i också, det var supergott!

FamiljenFriluft sa...

Gubbröra är fantastiskt, nästan hur den än görs. Ansjovis och ägg är en oslagbar kombination!

(Vilket påminner mig att jag nog skall göra en smörgås i kväll också, av det osm blev kvar...)

Anonym sa...

Prova med att blanda i en tsk fransk senap och lika mycket stenbitsrom.
Det blir smaskens, det lovar jag!