fredag, mars 07, 2008

Sjömansbiff och kycklinggratäng

Har tidigare skrivit ett par gånger om sjömansbiff och lite av problemen med att servera det till lunch. Sjömansbiff är en sådan där rätt som blir antingen jätte- jätte- jättebra, eller så blir det ett resultat som ser ut (och smakar som) en trafikolycka. Det finns en outsägligt stor mängd parametrar som måste stämma: Potatisen måste bli mjuk, men inte soggy, köttet måste bli brunt och genom, men inte segt. Löken måste svettas, men inte bli för salt. Ingen av smakerna lager, kryddpeppar, svartpeppar eller salt får bli för stark. Buljongen får inte vara för söt...

Ni hajar.

Det kräver ett visst mått av självförtroende och/eller mod för att sätta upp sjömansbiff på matsedeln. Eftersom jag de senaste veckorna känt mig i princip odödlig och därför själv kände att jag behövde tas ned på jorden lite satte jag upp sjömansbiff på matsedeln.

Och idag gick det rätt bra. Faktiskt.

Det har funnits tillfällen då just sjömansbiff har varit ett skäl för mig att gå hem och dra en filt över huvudet och hoppas på att dö av syrebrist innan jag vaknar, för att ha giltigt förfall att slippa gå till jobbet och eftersom ett sådant tillfälle är - om inte alldeles färskt, så i alla fall i ett tämligen närbeläget minne (när CayakCarin läser det här kommer hon att skratta), kändes det bra att det ändå gick rätt ok idag.

För en kollega som inte äter rött kött gjorde jag en slags kycklinggratäng. Jag gjorde två - gav den snyggaste till kollegan och åt den andra själv till lunch. Jag tyckte att den var så god, så jag postar receptet på den:

(4 port):

Kycklingfilé (450 g.)
En gul lök
10-15 medelstora potatisar
Lite smör
2 vitlöksklyftor
3 dl matlagningsgrädde
Salt, peppar och gratängost

Börja med att strimla kycklingfilén och lägg den i en panna med lite smör. Stek den gyllenbrun.
Skala och skär all potatis i skivor.
Hacka löken i små bitar, fräs i lite smör tills det blivit gult, men inte brunt.
Finhacka vitlöksklyftorna till damm.

Varva potatis, kyckling, lök och vitlök i en smord ugnsfast form.
Häll över grädden och ta en ordentlig nypa salt, svartpeppar efter behag och till sist gratängost på toppen.
Grädda på 200 grader i ugnen, i sisådär 25 minuter, eller tills toppen blivit gyllenbrun.

Inga kommentarer: