torsdag, juli 17, 2008

Pasta med köttfärssås



Gjorde pasta med köttfärssås igår. Som alltid, på förskola, en hit. Det verkar omöjligt att misslyckas, eller ens att laga för mycket. Det går liksom alltid åt! Det är jätteroligt, för jag trivs allra bäst med mitt jobb när barnen äter min mat och tycker att det är gott.

"köttfärssås" på Ekbacken kan vara lite vad som helst, egentligen. Vi har ju både vegetarian(er, nu på sommaren), några allergiker (varav en inte tål tomat, t.ex.) och medvetna föräldrar som inte vill att deras barn skall äta vad som helst (som smakförstärkare i form av natriumglutamat, i buljonger etc.). Så köttfärssåsen blir sällan EN sås. Det brukar vara en sisådr tre-fyra, kanske fem kastruller som står och puttrar på min spis vid serveringsdags.

Köttfärssås - inser jag - är en sådan där rätt som man nästan inte borde skriva om på bloggen. För alla - och då menar jag ALLA - har ett eget recept. Och egna tips. Och egna "facit" på hur det skall smaka. Ännu värre är det om man har att göra med en italienare, för då kommer de inte dragandes med sitt eget recept, utan "mamas". Och vem kan mäta sig med "mama"? :-)

Nåväl. Mitt recept ser ut såhär, på ett ungefär:

(4 port)

500g köttfärs
25 g smör att steka i
400g passerade tomater, eller 300g krossade tomater och 2 msk tomatpuré.
2 finhackade vitlöksklyftor
1 gul lök, i tärningar
1½ dl vitt vin
½ dl hemkokt kycklingbuljong, eller 1 kycklingbuljongtärning
1 msk torkad basilika
1 tsk oregano
1 msk olivolja
Salt och grovmalen svartpeppar

Börja med att bryna färsen i en stekpanna med smöret. Rör gärna hela tiden i pannan för att finfördela färsen. Jag brukar använda en sauteuse (som har rätt höga kanter) och en ballongvisp, så blir det inga klumpar.
När färsen är finfördelad. På med buljong, tomater och lök. Låt koka ihop tills lökens svavelsmak förvunnit.
I med vinet och kryddorna. Smaka av med salt och grovmalen svartpeppar.

Serveras lämpligast till vilken ofylld pastasort som helst. Smaklig måltid!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Exakt mitt recept! När barnen var små hällde jag dessutom i en skvätt grädde, vilket de uppskattade.

Anonym sa...

"Omöjligt att misslyckas." Dagens citat.

Anonym sa...

Den som kom på köttfärssås borde ha fått nobelpriset och din ser mycket god ut! Mitt recept ser i princip likadant ut fast jag har gärna i ngn matsked créme fraiche samt strimlade soltorkade tomater :)

Ha en bra dag och titta gärna in på min blogg och säg hej :)

FamiljenFriluft sa...

rutan: Kul att träffa mitt i prick. :-) Det går ju i och för sig emot min teori, ovan, att alla har sin egen variant... Hm... :-)

O.: :-)

Anna: Det skall jag göra.

Anonym sa...

Jag, med ett autistikst barn, har lärt mig att älska köttfärssås i alla former. Man lär sig att släppa (fobier som glutamat, när man har barn som bara äter få (läs 2!, maträtter). Dock användet vi inte dessa produkter hemmavid, och kostråd undanbedes! Men vi använder dina matförslag med gott resultat, vi (jag, skulle önska förslag hur man får en 4-åring att testa nya saker)

FamiljenFriluft sa...

Exkocken... Kul att se att du läser bloggen och att du hittar något som är användbart.

Håll ögonen öppna här, så skall du få lite tips, de närmaste dagarna. Jag håller nämligen på och skriver lite om just det...

Ha det bra så länge, och - som sagt - kom gärna tillbaka och kolla in senare, här, om någon dag eller så, så skall du få se på grejer!