lördag, juli 19, 2008

Pakistansk kyckling


Jag älskar mitt jobb. Det är världens bästa. Och då menar jag inte _bara_ att arbeta på förskola, även om det utan tvekan är ett av mitt livs bästa beslut att börja jobba i förskolekök, utan också själva arbetet som kock. Att vara kock är ett fint, gammaldags, bitvis vackert hantverk. Jag är - om det undgått någon - stolt över mitt jobb och min yrkeskår!

En av de saker jag älskar mest är att jag aldrig blir fullärd. Jag hittar alltid något nytt jag inte gjort, eller något jag gjort på något annat sätt tidigare. Inte sällan beror detta "nya" på människor i min närhet; folk jag jobbar med eller familjen eller gäster som kommer med tips, idéer eller bara genom sitt sätt att vara och förhålla sig till mat, matlagning och mitt kök inspirerar till att tänka om. Dessutom har jag träffat alla de här människorna genom just min yrkesroll och jag skulle med stor sannolikhet inte ha träffat dem om jag t.ex. hade varit nätverkstekniker. :-)

(Här skulle jag kunna namedroppa ett gäng människor, men låt oss bara säga att jag är sjukt inspirerad av mamma och alla ni andra kommer liksom tvåa, även om jag älskar Er och är sjukt imponerad över Er allihop!)

Igår stod så plötsligt stjärnorna i något slags optimal linje: Flera saker, min lärlings pakistanska arv och kryddpalett, en annan matbekants fina kokbok, en kollegas glada humör och hälsning om att "pröva något nytt" och ett extrapris på kyckling i min lokala coop-butik spelade alla in i det som sedan väte fram ur mina grytor och kastruller:

Fågeln styckades enligt konstens normer och benen lades i en panna med olja och kryddor, och fick sedan gå klart med lite kryddor, grönsaker och tomat i ugnen, medan jag kokade ris till. Det blev något jag kommer att kalla "pakistansk kyckling":

(2 port)

Två stora kycklingben
2 msk olja
1 tsk kanel
1 tsk kardemumma
½ tsk ingefära
½ tsk rosmarin
1 tsk (jojomän!) cayennepeppar
1 liten nypa salt
2 lagerblad
1 burk krossade tomater

Lite goda grönsaker: ärter, morötter, bönor eller vad du vill.

Lägg kycklingbenen i en panna med MYCKET het olja. Stek dem våldsamt och krydda med alla kryddor. Låt gå tills skinnet på kycklingen ser knaprigt ut och är tämligen mörkt i färgen.
Lägg i en ugnsfast form. Häll grönsakerna över, och tomaterna. Låt gå i ugn på 180 grader i kanske 10-15 minuter.
Servera med ris och naan.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det där verkar gott. Men är det så pakistanskt egentligen?

Anonym sa...

Det här låter supergott! Kanel och kardemumma är två favoritkryddor i maten hos mig, gärna tillsammans med saffran och speciellt när jag har mina återkommande indiska perioder :)

FamiljenFriluft sa...

Annapanna: Jag vet inte. Jag skall fråga Lärlingen när han kommer hem från det där ost-och-choklad-landet... Jag tyckte mest att det kändes pakistanskt på kryddningen...

Anna: Ja, det är inte illa. Fast saffran är så himla SJUKT dyrt. Jag brukar köpa utomlands när jag är ute och reser, på marknader och sådär... Det brukar vara både bättre kvalitet och pris än hemma.

Anonym sa...

Det är absolut helt sjukt dyrt. Köpte ½ gram på Hemköp häromdagen för 16 (!!!!) kr!! När jag var i valencia i våras köpte jag en speciell krydda för paella som ska innehålla saffran, men man vet ju inte om det verkligen är riktig saffran. Ofta kan det stå att det innehåller "safflor", vilket man kan tolka som saffran men som egentligen är något annat liknande. Kryddan är dock väldigt god och det är ju viktigast :)