onsdag, juli 09, 2008

Grillkock har hajat grejen...

... "- Matlagning är lycka."

Allt enligt Jens Linders fina artikel i DN. Det handlar förstås om Marin Molteni. Den Argentinske kocken, ni vet? Nåväl.

Artikeln är som vanligt när det gäller Linder välskriven och väl researchad. Den känns mer som resultatet av ett samtal kollegor emellan än ett rent personporträtt och jag blir mer och mer imponerad ju fler sådana här texter från Hr. Linder. Jag blir inspirerad, inte bara av kockens eller kockarnas kunnande och förslag utan också av Linders entusiasm inför andra människors syn på mat. Bra jobbat!

Molteni själv har gjort sig känd som både en förvaltare av regionala traditioner i sitt kök och en av de som driver utvecklingen framåt. Han kan de nyaste och modernaste teknikerna, men anser sig samtidigt inte för fin för att grilla en traditionell argentinsk biff.

I artikeln står bl.a.

Han är också uppenbarligen en eldsjäl när det gäller sitt land och dess mat. Han visar mig en massa färggranna små potatisar, som mer liknar jordärtskockor än våra potatisar. Det är gamla sorter som användes redan av inkaindianerna, berättar Martin.

Sådan potatis kan man inte få tag på i Sverige, men kanske kan man börja odla det? Det vore kanske något för fjälltrakterna?


Och visst blir man rysligt inspirerad? Tänker själv på Göran Lager och hans "mayapotatisexperiment" och inser att inte ens oceaner kan hålla två brinnande matintresserade herrars tankar långt ifrån varandra.

Det är sådant här jag skulle vilja läsa mer om. Mer folk som brinner för sitt arbete! Fler som anser sig ha "en mission" med sitt jobb! Det är så sjukt inspirerande att möta eller läsa om människor som liksom "hajat grejen" och sedan bara njuter i fulla drag av det de själva gör.

Sådan skall jag bli när jag blir stor!

Inga kommentarer: