måndag, juli 07, 2008

Canneloni - comfort food


Jo, jag har skrivit om canneloni tidigare och dessutom finns det recept i min bok, men canneloni är verkligen "comfort food" i ordets alla bemärkelser.

Det är gott och trevligt att äta. Det är enkelt att laga. Det är lätt att göra mycket på en gång. Dessutom är det riktigt bra bjudmat, även om det händer att jag gör det här och sedan äter en ansenlig mängd av det själv!

Nåväl.

Jag har gjort "snabbvarianten" på canneloni av färska pastaplattor, i stället för att göra egen pasta. Egentligen behövs nästan inget recept, men såhär gjorde jag i alla fall (alla mått är ungefärliga)

400g hackad bladspenat fräses i god olivolja i en stekpanna. Samtidigt förvälls 75g torkad karljohansvamp som sedan skärs i tunna strimlor och läggs i spenaten.Spenat och svamp blandas sedan hastigt med ricottaost (500g?) och tas från spisen för att svalna. Röran - som är själva fyllningen i mina cannelonis - kryddas med salt, vitpeppar och muskot och får stå medan jag kokar tomatsås.

Min tomatsås kokar jag på 300g krossade tomater, 2 msk god olivolja 1 dl rödvin, 2 msk god kycklingfond, en nypa torkad basilika och en vitlöksklyfta (eller två)

Nu gör jag mise-en-place och förbereder allt i köket. Tar fram en tallrik att rulla ihop mina cannelonis på, tar fram ett par ugnsfasta formar och börjar sätta ihop ett "rullande band" för montering av själva rullarna. Under tiden är det också dags att sätta på din favoritintalienare på stereon (alltså musiken, inte själva intalienaren, annars tar det lite för lång tid och spenatfyllningen hinner bli mörkbrun kall och oätlig) oavsett om det är Pavarotti, Ramazotti eller.... .. . någon annan.

Till sist fyller du dina formar med de goda små rullarna (två matskedar spenatgucka jämnas till med skedens botten mot pastaplattan och rullas ihop som en cigarr) och så är det färdigt! Ja nästan, i alla fall... "Tomatsåsen då?" tänker ni säkert... Jo - om du vill äta dina canneloni direkt tar du nu och skjutsar in dem i ugnen med din goda tomatsås och lite riven ost i ugnen på sisådär 180 grader i kanske 15 minuter, eller så ställer du nu rubbet i kylen tills dess du är sugen på canneloni. De håller sig i några dagar i kylskåp!

Precis när du är sugen tar du fram några rullar (så många du orkar äta) såsar dem och gratinerar dem i mitten av ugnen. Molto bene!

2 kommentarer:

kallskänkan sa...

det här är ju lysande!

FamiljenFriluft sa...

Tackar!