fredag, februari 22, 2008

Thank God it's Friday!

... sim det heter. Efter ett par dagars hemmavistelse gick jag idag till jobbet igen. Nej - jag är inte fullt frisk än - hela huvudet är fullt av snor, och utan cocillana-etyfin skulle jag hosta lungorna ur kroppen, men jag har i alla fall inte feber längre, och då finns det inget skäl att vara hemma, längre, tycker jag. Bakterierna dödar jag med handsprit och eller/kokning och stekning, tänker jag och kör på.

Det här med att ha varit borta från jobbet ett par dagar och komma tillbaka är något som jag unnar alla kollegor och som gör att det nästan känns värt att vara sjuk, för det är en så varm, ombonad stämning på joibbet. Alla hälsar på en, berättar att de saknat en, skämtar med en. Det känns som att komma hem till familjen efter en stunds resa. Det... skönt, i brist på bättre ord.

Idag har jag lagat "Italiensk köttfärslimpa" med tomatgräddsås:

Du behöver (för själva köttfärslimpan) - till 8 port:
1 kg nötfärs
60 g finhackad basilika
20g finhackad gräslök
Lite finhackad persilja
2 stora nävar riven ost (om man vill - jag använde inte det idag, eftersom jag har laktosallergiker på jobbet).
4 finhackade vitlöksklyftor
1 dl ströbröd
2 dl grädde, eller Oatly - I mat
Salt och grovmalen svartpeppar

Till tomatgräddsås: (8 port)
5 dl grädde (matlagningsgrädde, vispgrädde eller vad du gillar - det går också bra med creme fraiche)
2 msk tomatpuré
2 msk bong mörk kalvfond
1 tsk socker
Salt och vitpeppar

Gör såhär:

Börja med köttfärslimpan. Blanda först grädde och ströbröd med en gaffel, medan ströbrödet sväller. Blanda i färsen och alla kryddor. Blanda väl. Använd matberedare/assistent om du har, eller händerna (rena och/eller i latexhandskar). Forma till "limpor" med antingen händerna, eller i brödform. Stjälp upp i ugnsfast form.
Förvärm ugnen till 180 grader.
Börja med såsen. Ta fond, tomatpure och grädden i en kastrull och låt koka ihop ordentligt, späd möjligen något efter hand. Koka upp och dra sedan ned värmen, så det får stå och småsjuda.
Ställ in köttfärslimpan i ugnen. C:a 25 minuter.
Låt såsen koka ihop. Smaka av med salt, peppar och socker.

Servera till kokt potatis.

Inga kommentarer: