tisdag, februari 05, 2008

Thai-inspirerad kycklingsoppa

Dagens lunch - Thai-inspirerad kycklingsoppa (den var väldigt poppis!).

Du behöver: (4 port)

300g strimlat kycklingkött (gärna av benen)
2 vitlöksklyftor
1 stor gul lök
1 morot
1 palsternacka
1/4 rotselleri
1 paprika
1 burk kokosmjölk
En buljongtärning (kyckling eller grönsaksbuljong)
Tha swett chili-sås
Lite vatten
Salt och peppar

Gör såhär:

Skär alla grönsaker i fina bitar och lägg i en kastrull med buljong och kokosmjölk
Bryn kycklingköttet i en panna med lite olja
Lägg i kycklingen i buljongen. Låt koka ihop sig tills alla grönsaker är mjuka (30-40 min?)
Smaka av med thai-chilisås salt och peppar.

För att göra soppan matigare - komplettera gärna med kokt ris eller nudlar.

4 kommentarer:

Emma sa...

Lät väldigt gott! Gillar verkligen soppa. Jag hade tänkt försöka mig på en soppa med kokosmjölk till helgen, fast med räkor i. Lite av ett experiment eftersom jag aldrig gjort soppa med kokosmjölk tidigare och jag är jättedålig på att tillaga räkor. Men det kanske funkar. Som du skrev i det senaste inlägget, ibland kan "improvisationsnumren" gå riktigt bra.

FamiljenFriluft sa...

Kul. Lycka till. Skriv gärna sedan hur det gåt! Mina tips är: Var inte rädd för syra när du lagar mat med kokosmjölk. Använd limegräs, lime, citronsaft, vinäger eller någon syrlig chilisås eller så, när du lagar så bryter det ofta av fint mot den lite söta kokosen.

Och så kör i räkorna PRECIS innan du skall servera.

Och lycka till. Det är genom att göra fel vi lär oss "hundra sätt att inte göra en glödlampa". Kör hårt!

Anonym sa...

Jag älskar soppa och det är det enda krubb som funkar när jag arbetar natt. Jag blir inte proppmätt det värmer och man kan göra 1000 varianter av det. Själv så kokade jag lissoppa av små rööa linser de som är runda *förklarar virrigt* och hade imathavre . Smakade underbart. Ska testa din soppa i kväll!!

FamiljenFriluft sa...

Gör så - och skriv gärna här på bloggen hur det har gått!