tisdag, februari 05, 2008

Improviserad fläskgryta

Det blev någon slags improviserad fläskgryta till kvällen. Just de där "improvisationsnumren" eller rätterna som blir till "på en höft" när man inte har en massa ingridienser hemma blir oftast bra och den här fläskgrytan var inget undantag:

För 4 port:
500 g tärnat fläskkött, gärna bogfläsk
3 morötter
1 bit purjolök (en halv, kanske)
En liten skvätt vitvinsvinäger
5 matskedar äppelmos
1/2 dl soja - kinesisk
1 krm ingefära
1 buljongtärning (jag tog grönsaksbuljong)

Gör såhär:

Jag började med att bryna fläsket medan jag skar grönsakerna rätt smått och hade så i dem i grytan.
Sedan skvätte jag över lite vitvinsvinäger, klickade i äppelmoset, hälde soja över och kryddade upp härligheten md salt, vitpeppar, buljong och igefära.
Sedan hällde jag lite vatten på allihop - så det nästan täckte - lade på ett lock ooch så fick det koka ihop sig under sisådär 30-40 minuter.

Och det blev inte heller så äckligt. :-)

Inga kommentarer: