fredag, februari 29, 2008

Persongalleri

Alla liv är en scen. Mitt är inget undantag. Där spelas det tragikomiska lustspelet 'Jespers liv' upp sig. Aktörerna är många, men det finns vissa huvudroller som återkommer. Vana läsare av den här bloggen vet att vissa namn nämns oftare än andra. För Er andra - här kommer ett snabbt persongalleri, för att bättre hänga med i bloggen:

KillenTidigareKändSomMediaKristofer: Heter - föga överraskande, just Kristofer, även i verkligheten. En person som är duktig på bl.a. ljud och ljus och video. Han har bl.a. hjälpt till med omslaget till "Mums", med bidraget till webb-TV-täblingen på aftonbladet, och är väldigt duktig på att analysera media. Varför "tidigare känd som" är för att han helt plötsligt (nåja) fick för sig att plugga (nätverks-)teknik i stället för media...

Kockeleven: Var från början en korkad tjej som t.ex. hade för vana att gå och röka mitt under servisen utan att berätta var hon tog vägen. Hon har också en gång satt eld på mitt kök, och vi drog aldrig riktigt jämt efter det. Ordet 'kockelev' har också använts om Omar, som numer kallas för Omar, ibland med tillägget "min commis", fastän han inte alls är det längre, utan studerar teologi i Uppsla.

Kockmackan: Min sous-chef på Värtahemmet och ett antal cateringuppdrag. En axel att gråta ut mot, en förtrogen i kampen på jobbet och världens kanske roligaste människa. Tyvärr har han flyttat till Göteborg, så vi väcker inte varandra med kärleksfulla njurslag längre, eller ringer till radiostationer och önskar musik till "min partner..." (det gav annars alltid väldigt rolig stämning!)

Mackan: Mackan Andersson, författare och komiker. Och min tvillingbror.

CayakCarin: Tidigare kock-kollega och en mysig tjej som lade förklädet på hyllan för att hyra ut kajaker i stället. Vi umgås emellertid fortfarande och rings lite då och då och sådär. CayakCarin är en av mina bästa skvallerkompisar.

Hr. Ågren: Min ångest, framförallt inför att träffa andra människor och göra bort sig - personifierad. Ett samlingsbegrepp för alla neuroser man kan ha inför fester, möten, att umgås i grupp etc.

Mr. Hyde: Det personifierade "onda jaget" hos mig själv. Mina elaka sidor.

Sushi-Lars: Tidigare kollega, sedemera klätterkompis och inneboende, numer utflyttad vän och axel att gråta mot i Norrköping. Kallas "Sushi-Lars" för våran vana att alltid träffas över en sushi, numer.

Nina Simone: Sushi-Lars dambekanta, som fått sitt smeknamn efter sin musiksmak. Trevlig rödhårig (och således farlig) tjejsom skulle kunna vara min elake lillebror. Den enda människa jag vet som fortfarande är trevlig när hon är grinig eller upprörd.

--

Edit: 080303 - kompletterade med info om bl.a. Sushi-Lars och Nina Simone

Inga kommentarer: