måndag, februari 18, 2008

"Sjejsjnitsel"

Dottern och jag har lagat schnizel till middag. Vi hade ett paket lkövskuren fläskkotlett utan ben i frysen, som vi tog fram igår och tinade till idag. Dottern ville prompt "laga riktig mat", vilket brukar betyda "att göra något mer än att skala morötter eller potatis", så på väg hem från dagmamman föddes idén om att göra schnizel av de där kotletterna.

Riktigt skoj, var det. Tyckte vi båda. Vi tog de små kotletterna och lade ut på varsin skärbräda och bankade dem sedan riktigt platta med var sin stekpanna. Dotterns blev snyggast. Så panerade vi dem i först mjöl, sedan ägg och till sist ströbröd, stekte i lite smör och på med salt och vitpeppar. Svårare än så behöver man ju inte göra för sig.

Just ikväll serverades våra - dotterns finare än mina - schnizlar med citronmajonnäs, kokta grönsaker (sådan där blandning med morötte,r ärter och morötter som finns i frysen hos alla människor!) och potatisklyftor med dragon.

Dottern, dottern ömma moder - Fru Värn - och jag åt alla med god aptit.

Schnizel har visat sig vara fantastisk mat att laga med en lite otålig treochetthalvt-åring. Man får banka, vända, doppa och ströbröa alla grejer! Det är jättekul.

Det roligaste tycker jag nästan är vad hon kallar sina schnitzlar: "Tjej-schnitzlar". :-)

3 kommentarer:

annamaria sa...

Ja visst är det kul med ungarna i köket! Jag och 7-årsdottern har bakat Rågkakor idag. Lagom avancerat för en 7-åring. För att inte tala om kvällsmaten så god den blir....Om jag hittar köket under degeresterna hhihi.

Unknown sa...

Jesper,

Har du några fler goa veg.recept på lager? =)
Jag och frugan har fått nippran på sådan mat just nu.

Vi har bl.a testat quorn-wok (med bitar), vi ska testa nån variant med quornfileérna och så har vi naturligtvis gjort våra egna falafelar. =)

/Tony

FamiljenFriluft sa...

Annamaria: Härligt! Jo - det är underbart att ha dem med i köket, även om det också kräver lite mer planering och tålamod av en som vuxen.

Tony: Jag skall tänka till lite, det var ett tag sedan jag publicerade något vegetariskt recept. Jag vet. På jobbet blir det oftast "ungefär samma som till alla andra" fast jag brukar byta ut proteinerna, liksom, mot quorn, sojakorv, sojafärs etc.

Chili con quornfärs kan jag förresten varmt rekommendera tills vidare!