söndag, februari 24, 2008

Gammaldags mat

Sitter och pratar över middagsbordet med Fru Värns mamma, som idag gör oss sällskap. Vi talar om fisk som är urfiskad, om kött som kastas, men också om en matkultur som har blivit helt snedvriden. Där vi idag äter oxfilé och utskurna biffar, men vägrar äta lever. Där många inte kan göra en decent köttgrytta.

Vi pratar pepparrotskött. Vi pratar om den där gången jag serverade pepparrotskött på grantomta och det var första gången för många - inte bara barn - som de åt det över huvud taget. Vi pratar om hur folk idag inte känner igen kåldolmar.

Jag känner att jag har ett kall. Inte bara att lag bra mat till barn, vilket är världens viktigaste (och roligaste) jobb, men också som kock - att förvalta de här gamla recepten. Att återinföra "gammaldags mat" på menyn åt barn som annars inte fått det hemma. Jag skall ära min generation att äta lever! Ja banne mig! DET skall jag! (Huka Er - kollegor, förr eller senare kommer det på matsedeln - det är inte ett hot, utan ett löfte!)

Idag har jag själv stuvat makaronerna till köttbullarna vi åt till lunch. Även om det inte är svårt känns det också tämligen gammaldags. "Vem stuvar makaroner numer?" hör jag en kompis fråga i kyrkan och jag svarar stolt:

"Jag".

Stuvade makaroner: (4 port)

200 g makaroner
50 g smör
½ dl vetemjöl
5 dl mjölk
Salt, vitpeppar och riven muskot

Koka makaronerna för sig, i ordentligt saltat vatten
Koka bechamel genom att först smälta smöret på mellanhög värme på spisen, i en kastrull,
röra ut mjölet i det smälta smöret och sedan hälla på mjölken. Vispa hela tiden, tills det tjocknat till en bra konsistens.
Slå av kokvattnet från makaronerna. Häll bechamelen över makaronerna. Smaksätt med salt, vitpeppar och muskot.

Späd möjligen med lite mer mjölk, ifall det blir för "hårt" i konsistensen.Den skall vara lavalik, inte som en kaka.

Servera genast. Gärna med köttbullar, fiskpinnar, pannbiff eller stekt falukorv.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tabberaset har en bra beteckning för detta.
"utrotningshotade rätter"

Anna sa...

Jodå, det finns fler som stuvar makaroner. Min son till exempel, det är hans paradrätt. Det måste vara gammaldags makaroner och de ska kokas i mjölken. Förstår inte riktigt var han fått denna fäbless för stuvad mat från eftersom jag själv aldrig lagat denna rätt, inte min favorit, men om han nu lagar mat får han göra vad han vill :)

Anonym sa...

En yngre bekant berättade att hennes dotter kommit hem från lekkamraten och hade ätit något s å gott. Det var nåt orange och stort och med en grop i mitten och breda kanter. Burkpersikor, med andra ord. Tillhör det inte basvarorna i skafferiet längre, hos de som är under 40 år? Ta det till efterrätt efter levergrytan!

Förresten... jag har inte fått någon post...

Anonym sa...

Jag envisades med att lära mig stuva makaroner själv när jag var en sisådär 10 år, eftersom mormor bodde 10 mil bort och inte kunde komma och laga det till middag.
Så visst finns det de som stuvar makaroner =).