måndag, april 02, 2007

Webb-TV, dag 2

Jag ORKADE inte blogga igår, för jag var så slutkörd efter gårdagens inspelningar, men jag skriver ihop ett litet referat idag i stället...



Så vaar alltså dag två avslutat också. Vi har lyckats få ihop material till två program och känner oss - tror jag - generellt sett väldigt nöjda allihop. På söndagen "sköts" de scener vi hade kvar till "vinjett" och till programmet om "tex-mex"Det var kul och trevligt på alla sätt, men det är rätt bra drag när kör igång och med två 600W-lampor, ugn och spir och extraljus och att man rör på sig hela tiden ("gör om den där grejen! Pilla mer med maten! Den DÄR grejen med jongleringen av pannan var bra! Oj! Stora knivar är bra TV!") gör att det ganska snabbt blir VARMT i köket. När man dessutom inte kan använda köksfläkt ("Det brummar i din microfon!") eller ha fönster öppna ("Oj - nu blev ljuset konstigt!") blir man snabbt lite.... seg.

Nåväl Det har gått jättebra.

Killen tidigare känd som MediaKristofer och Manne har gjort ett fantastiskt jobb med att planera, ge mig regi, filma, ljussätta, komma på kreativa kameraåkningar och bra grejer i hela produktionen, så all heder åt dem!

Jag själv har känt det lite "underligt" att liksom ha mitt eget lägenhetskök ombyggt till studio i ett par dagar och liksom inte kunna laga "min egen mat" utan att tänka på lampor ("Rör inte de där, det ändrar ljussättningen!" stativ, sladdar och annat. Det ÄR lite surrealistiskt.

Blev f.ö. glad när jag igår såg på Jamies nya program och såg att vi tänkt rätt mycket rätt vad det gäller vår "klippmetodik" och hur grejerna - rent dramaturgiskt - presenteras i programmet.Kul.

Nu återstår det bara för Kristofer att bli "RegiKristofer" och klippa ihop det hela, något som vi kan tänka oss tar lite tid. Det får å andra sidan ta tid. Det blir färdigt när det blir färdigt typ... Vi har filmat runt 20h material. Till två gånger ungefär 15 minuter program, så...

Tack förresten alla andra som varit med och hjälpt till på ett eller annat sätt!
Mackan, Jajje (för ljus) och Henrik (för ljud) från SOCO, Johanna på Frälsningsarmén Nackaför hjälp med lokaler och alla ni andra, som jag säkert glömt att namnge här.

Vi får se ifall någon annan bloggar om det här, och i så fall kommer kanske ett längre referat från hela inspelningen, men tills vidare kan ni kolla in lite "bakom scenerna-foto" på Kristofers fina Flickr-sida


EDIT klockan 14.02:


Har nu läst att även Manne bloggat om det hela här. Check it out!

Inga kommentarer: