söndag, april 15, 2007

Söndags-superposten

Ibland händer det så mycket i livet att man inte hinner blogga, och samtidigt är det väl det där som händer som man borde skriva om för att göra bloggen intressant...

Det har varit en rätt tjock vecka. Jag har inte haft några problem med vad jag skall göra av tiden, om man säger så.För att dra de största och viktigaste händelserna i någon slags o-ordning, dåra:

I tisdags undervisade jag hela dagen, för att sedan ta mig så snabbt som möjligt hem, för myskväll med dottern, eftersom Fru Värn skulle på kurs på kvällen. Det var mysigt, men när man är själv blir det oftast inte sådr jätteinspirerad mat. Det blev merguez, sådan där lammkorv, ni vet, med "afrikaris". Afrikaris är ris som kompisen Abdi lärde mig laga, och är tydligen på det sätt man gör i Somalia. Man försteker riset i lite olja och smör, kokar det sedan nästan färdigt i någon god buljong och sedan tillsätter man olika grönsaker. Jag hackade i små tärningar av morötter och lök i riset och färgade det gult med lite gurkmeja. Det såg kul ut och blev rätt smaskigt.

I onsdags kom så papprena från min nya arbetsgivare, där jag alltså börjar nästa måndag. Fram till dess är allt lite hemligt, så jag skriver inte mer om det här, just nu, men det blev lite pappersexcercis. På mitt nuvarande jobb försöker jag briefa in Niclas, en av kollegorna, på mina uppdrag. Det skall nog gå bra. Under tiden var Fru Värn och hämtade vår nya, fina Citroen Picasso. Ja - det är sant - "blå ffaran" är äntligen ur vår ägo. Och vi fick ungefär dubbelt så mycket i inbyte för den som jag trott att jag skulle få på Blocket, så... Bra affär. Och nu har vi en NY bil.

På torsdagen stod jag i klassrummet hela dagen, sedan en snabb sväng förbi jobbet och börja packa ihop grejer och lämna över papper och grejer till kollegorna. På kvällen var det "trumskolan" - en grupp killar som kommer och spelar trummor en gång i veckan på min lokala Frälsis-kår. Det var kul och killarna var tända.

Fredagen gick framförallt åt till att småpåta på jobbet och dokumentera sådana där grejer man "borde skriva nnågot om någon gång". Snackade med Omie om arbetskläder till Comedy Zone - en humorfestival i Malmö, där vi skall ansvara för käket på "hangouten". Det kommer nog att bli bra, men än så länge känns det inte riktigt verkligt...

På fredagskvällen backade ett blint nöt i lastbil på våran parkerade bil. Två dagar gick det innan det var dags att fixa med verkstad för nya bilen. Vår vanliga tur, känns det som.

Igår var det lördag och killarna på trumskolan hade sin första konsert för terminen. De spelade i ett antal olika konstellationer, med andra - inlånade - musiker. Det gick bra. Killarna var helnöjda och alla fick lira lite och snyas - och höras - av släkt, vänner och beundrande besökare... En av de inlånade musikerna var Pappa. Pappa är en sådan där tusenkonstnär som är "ganska bra på mycket" utan att vara exceptionellt brea på något (utom att köra bil, som han är fantastisk på, och - på den tiden - att hålla VARMT i en bastu och "Elda på"...)Bland egenskaperna pappa besitter finns musikalitet. Det gör det i och för sig hos mamma också, men pappa har utvecklat någon slags sinne för att spela instrument. Han kan kompa hjälpligt på klaviaturinstrument, har spelat trummor (och en gång i tiden varit ansvarig för att ha inköpt och satt ihop familjens första trumset), spelat lite mässingsblås och - under nästan alla festliga tillfällen jag kan komma ihåg från barndomen - underhållit gäster och familj med dragspel. Så pappa fick lira dragspel. Det var jättekul! Speciellt kul var det att lira "i band" eller ensemble med pappa. Det har jag inte gjort alls förut, vad jag kan minnas.

Nåväl. Det gick bra. Ingen reste sig och gick under konserten. Killarna fick banka lite och alla i publiken var med och sjöng med när de kunde texter till låtarna och sådär, så det var väldigt mysigt.

Matmässigt avslutades dagen med "kinesisk wokgryta", wokgrönsaker och ananas, som jag toppade med räkor och gjorde sötsur sås till. Det blev ok.

Fick ett mail härom dagen med påminnelse om att "nu var det jättelänge sedan du kom med ett recept", så här kommer min sötsura sås, så länge.

Du behöver:
En burk krossade tomater.
Lite tomatpuré.
Ketchup eller socker
1/2 dl vitvinsvinäger eller äppelcidervinäger
2 dl apelsinjuice eller 1 dl ananasjuice
En nypa salt
Något att reda av såsen med (majsstärkelse, vetemjöl, färdig "rör i-redning" eller vad som helst).

Gör såhär:

Häll i juice, tomater och vinäger ien panna eller kastrull och loåt koka upp.
Smaka av med salt och socker eller ketchup. För mer tomatsmak - tilsätt tomatpure.

Red av. Färdigt!

Inga kommentarer: