söndag, april 15, 2007

Rytm

Tyrm är bra. I allt man gör. Allt har en viss rytm. En proffesionell kock har ett visst , konstant, tempo när han eller hon jobbar. Man har rytm i jobbet. Dagarnas olika arbetspass har alla en egen rytm.

Jag ha rförstått att rytm är på modet just nu. Det dansas i TV-tävlingar och deltagare försöker hålla takt och rytm levande tillsammans med sina partners och till musiken.

Själv är jag ju "inte bara kock", som det hette i den gamla TV-reklamen - "Jag är hobbytrummis också" och som sådan är det ju också viktigt att liksom spela rytmiskt, och i takt och framförallt inte hålla på och ändra tempo hela tiden, utan hålla ett konstant tempo för att följa rytmen.

Jag försöker att ofta arbeta så - i mitt kök - i ett konstant tempo, hela tiden. Ibland går det lite fortare än jag räknat med och ibland går det precis som det skall. Det viktigaste är att det inte sackar.

Nu är det dags att byta jobb, om en vecka och jag är lite sådär pirrigt förväntansfull, ungefär som när man skulle börja skolan, inför hur allt skall bli. Jag hoppas hitta rytmen snart och snabt komma in i rätt tempo.

Jag får väl, som vanligt, köra Shpngle om jag tycker att jag blir färdig för snabbt flera gånger i rad, på kökets lilla CD-spelare, eller - i det fall jag behöver snabba upp mig lite - plocka fram de bästa slagdängorna i The Whos reportoar och lyssna in mig på Keith Moons snabba luftpastejer...

Så man hittar rytmen.

Inga kommentarer: