söndag, maj 17, 2009

Gryta med korv, bönor och matvete

När man är solokvist igen, såhär på söndagkvällen får det bli något snabbt. Dessutom är det skönt om kolhydraterna ligger med i samma gryta som själva proteinerna.

Slängde några överblivna kabanossi, någon hot dog, lite vinäger, en lök, lite rostad paprika på burk, några olika sorters bönor och lite kokt matvete i en gryta tillsammans med en kycklingbuljongtärning och lite krossade tomater. Med lite basilika och oregano blev det riktigt bra!

lördag, maj 16, 2009

En festlig vecka i bilder

Den här veckan har verkligen varit festlig! I måndags, onsdags och i torsdags hade vi födelsedagskalas på jobbet, det har varit förskolans dag (i torsdags), Fruhippa och här hemma har dottern hunnit bli fem år...

Det jag tänkt allra mest på har faktiskt varit dotterns födelsedag. Dottern blev fem år i onsdags och i måndags kväll bakades det maränger. O. var hemma hos mig en sväng och hjälpte till och såhär vackra blev de äggformade små fluffighetsgodsakerna.

Dottern åt dem på onsdagen och gillade att de blev lite sega i mitten och att de var så fina i formen. Kul.




Kollegan L, som inte tål allt vi hade i veckans soppa, gav inspiration till den här lilla soppan på potatis, lök, kycklingbuljong, vitt vin och grädde. Här med kryddolja och krutonger.




Varje vecka (nästan) nu i maj har vi också ett antal "födelsedagskalas" på förskolan. Då bjuder vi på frukt som vi skär lite vackert och lägger upp på fina fat till födelsedagsbarnet. Här har O förberett fina clementiner till ett av kalasen. Det har varit tre den här veckan!


Smoothie på väg till en av födelsedagsfesterna.



Hela veckan har märkts av Fruhippan på fredagen. På torsdagen var det "förskolans dag" och förutom korv med bröd till lunch och kakbuffé med föräldrarna på eftermiddagen hann O. och jag med att göra några av rätterna till festen på fredagen. Här en av korgarna av rostad parmesan med ostcreme.


I onsdags var O. på Ikea och gjorde några schyssta inköp. Som här - till fikahörnan på Solbacken. Här är de nya snygga kopparna.


--

Tack, O. för alla fina bilder!

fredag, maj 15, 2009

Bra tips i mailen - vintips inför sommaren

Fick följande av Frk. R. med mailen härom dagen och tyckte att det var lite fnissigt:

Så här in för sommaren så kanske ett litet vintips kunna passa?
Jag som är lite kunnig när det gäller vin, har några tips som jag tänkte dela med mig av.


Först och främst skiljer man mellan röda och vita viner:
Lättast skiljer man dessa båda vintyper från varandra om man skvalpar ut en skvätt på en vit bordduk. Det vin, som lämnar en lila fläck efter sig, är ett rödvin.
Riktiga kännare kan på bara smaken avgöra om vinet är vitt eller rött.
De vita vinerna smakar i regel ättika medan de röda smakar stämpelfärg.
Man kan alltså genom att suga på en vanlig kontorsstämpel och sedan
jämföra smaken med ett vin, konstatera om detta är rött eller inte.

Till fiskrätter, såsom fiskbullar och matjessill föredrar de flesta vitt vin, medan man till kötträtter såsom falukorv och sylta bör ta ett rött vin.
Portvin är ett vin som man serverar i porten. Har man inte någon port, kan man bjuda på det i trappuppgången eller i hissen.

När man serverar torra viner bör man se till att det inte är tvärdrag eller att någon av gästerna råkar nysa, ty i sådana fall dammar vinet omkring i lägenheten. När man serverar ett torrt vin är det därför lämpligt att ha en dammsugare i beredskap.

Om man själv ska bära hem sina flaskor från systembolaget gör man klokt i att köpa ett lättvin, så man inte får för mycket att kånka på.
Till vilt bör man välja något vildvin, medan man till grillat och annat vidbränt kött serverar brännvin. Renstek sköljer man ner med renat.

Saker som är svåra att säga när du druckit för mycket vin:
- Oöverträffat
- Innovativt
- Preliminärt
- Kvastskaft

Saker som är väldigt svåra att säga när du druckit för mycket vin:
- Västkustskt
- Konstitutionerad
- Substantiera
- Tillvägagångssätt

Saker som är i stort sett omöjliga att säga när du druckit alldeles för mycket vin:
- Tack, men jag vill inte ha sex.
- Nej, ingen mer sprit för min del.
- Ledsen, du är inte riktigt min typ.


Lycka till med vindrickandet i sommar!

Om jag vore en legogubbe...

Är ju barnsligt nostalgiskt förtjust i Lego och hittade den här lilla leksaken på Internet. Och såhär skulle jag - som "elak köksmästare på kommunalt storkök" se ut:



Hur skulle DU se ut? Visa på din blogg! Kanske skulle vi kunna göra en blogg-lego-låda? :-)

Några rätter från "fruhippan"

På jobbet har kollegan A gift sig. Eller - alltså - hon gifte sig ju inte på jobbet (hon gifte sig faktiskt i en annan stad/by för ett par helger sedan) men "A på jobbet..." Ni hajar.

Nåväl. Det blev - med kollegorna - ingen "möhippa", så nu är det dags med "fruhippa" i stället. När det här bloginlägget publiceras pågår förmodligen fruhippan för fullt. Själv är jag inte med (jag har dottern hemma hos mig), men jag har ändå fått förmånen att vara med och sätta ihop och laga en "festlig meny". Här kommer några bilder på några av rätterna från "Fruhippan".

2 X Ost: En liten korg av rostad parmesan fylld med ostcreme smaksatt med färska örter och vitlök. Här upplagd på tallrik och dekorerad med en örtolja på olivolja på basilika, persilja, vitlök och salt.

Gratinerade greenshellmusslor: Gratinerade med örtoljan, lök och parmesan

Gubbröra på kavring: Klassisk gubbröra på skånsk kavring. Det blir nästan inte bättre!

Laxrosor: Alspånsrökt lax med ostcreme smaksatt med salt och pepparrot, på polarbröd.

Chokladmousse: All good things come to an end, som bekant. Och middagen kommer att avslutas med en god dessert - en chokladmousse smaksatt med mörkt, reducerat kaffe och rom. Vuxna smaker som passar utmärkt när man jobbar med barn hela dagarna! :-)

Och utan den här killen - O. - hade det inte gått att få ihop allt i tid. Eller i alla fall inte lika lätt. Eller i alla fall inte lika kul. Eller i alla fall inte utan att låta bli att skrika fula ord. Så ofta. I alla fall inte utan kaffe. :-)

Dagens roligaste

Dagens roligaste inlägg kommer förstås från den fantastiska Taffel-bloggen Matälskaren och Lisa Förare Winbladh som tjuvlyssnat en helt fantastisk konversation! Läs och skratta. Lysande!

torsdag, maj 14, 2009

Idolbild?

För lite sedan hade "den andra förskolan" - Solbacken - förskolan på andra sidan gatan som jag också lagar mat åt en fotograf hos sig för att ta bilder på barnen. O. såg givetvis till att bli fotograferad - tillsammans med sin gamla elaka köksmästare som ser ut att ha en död grävling på huvudet...

Nästa gång kanske vi skall försöka ta en "mer realistisk bild" på oss - men det kanske är bökigt att ta en bild på någon som stryper någon annan? :-)

Supergodis

Förra veckans fynd på hallmattan var utan tvekan Malacos nya "Gott och blandat superfrukt". "Superfrukt?" Ja - och "superbär", som Acai, granatpple, hallon och annat smått och gott. Men "super"? Ja - tydligen skall superfrukter innehålla supermycket supergod supersmak och supertrevliga supervitaminer så att de innehåller superlite socker! Supergott!

Efter att ha läst pressreleasen som skickades med godiset blir man bara så himla supertrött på allt som är så super hela tiden.

måndag, maj 11, 2009

Köksskolan i sollentuna

Har alltså haft köksskola, tillsammans med Kock-Anna i Sollentuna i helgen. "Eleverna" var ett gäng ungdomar som skall jobba i kök åt Svenska Kyrkan i sommar och tanken var att alla skulle få träffa varandra, laga lite mat och lära sig lite grunder i "såhär jobbar vi tillsammans i köket".

Eftersom vi misstänkte att just knivteknik var något vi kunde komma att behöva öva på bestämde vi oss för att göra maträtter som kräver mycket hackande. Det blev en fiskgryta med aioli (man måste ju vispa också!) och chokladmousse till dessert (vispa som sagt!)

En halvdag blev det, ungefär, i lördags, då

Här är några bilder (Tack O. - som också gick kursen - för bilderna):

Lite knivteknik. Och lite om olika knivar. Kanske den del av dagen då alla lärde sig mest, verkar det som när man läser kursutvärderingarna. Intressant, eftersom knivteknik brukar vara det första man lär sig i ett kök över huvud taget.




"Olika knivar är bra till olika saker. Fast alla går att hacka och skära med. Vilken som är bäst? Den som passar din hand."

Det viktigaste är ju som bekant inte vad man har hutan hur man använder det man har. Eller hur? :-)




Aïoli - vitlöksmajonnäs till dagens fiskgryta. Något slags boullabaise.

Givetvis med en liten tomatblomma och lite persilja på toppen. Att "lägga fint" är också viktigt!





Chokladmousse (smaksatt med apelsin och dekorerad med ett färskt myntablad) - myckat att vispa (äggulor för sig, äggvitor för sig, grädde och slutligen att vända ihop moussen) och lite pill att lägga upp, men det blev både gott och vackert!

söndag, maj 10, 2009

torsdag, maj 07, 2009

Varm sallad med grillad haloumi och kryddig korv

Hittade haloumi till bra pris på min lokala coop-butik. Tillsammans med lite kabanoss och sallad blev det en väldigt snabb - och god - måltid.

tisdag, maj 05, 2009

Framgång

Vi hade APT - arbetsplatsträff - ett slags personalmöte igår, på jobbet. På våra APT brukar vi prata om hur vi skall utveckla arbetet med barnen på olika sätt. Det kan vara hur vi kan öka medinflytandet över verksamheten hos små barn, eller hur vi skall arbeta med språkutvecklingen hos barn, eller hur man skall se och/eller upptäcka barn med olika perceptionssvårigheter.

Igår handlade det om hur vi är "goda kollegor" och vi hade alla inför mötet fått i hemläxa att läsa ett kompendioum om "gott medarbetarskap". Det var väldigt roligt och utvecklande och jag lärde mig mycket.

Men så fick jag också ge ett tips till mina kollegor om hur man kan komma ur negativa tankar om arbetet och försöka hitta glädjen i att gå till jobbet:

Jag skall börja att skriva såhär: För att det här skall funka MÅSTE du göra något helt förbjudet i Sverige - du måste våga tycka att något du gör är bra. Eller i alla fall att tillåta dig att bli lite stolt över när du lyckas med något.

Förra året skrev jag i min kalender upp så fort jag gjorde något jag tyckte att jag gjorde bra. Jag gav också - faktiskt - fan i att försöka komma ihåg när jag gjorde bort mig. När jag sedan gick igenom, vid årsskiftet, hur mycket jag jobbat och vad jag hade gjort kunde jag se att jag bara ungefär tio dagar av de jag jobbat INTE hade haft någon form av framgång. Jag kunde se tillbaka på ett nästan löjligt framgångsrikt arbetsår. Och framgång peppar.

Framgång föder framgång, så att säga. Och det var oerhört peppande att läsa om allt jag klarat av! Jag var - utan tvekan (inför mig själv) Sveriges mest framgångsrike förskolekock!

Så - som ett tips, då, till alla lite till mans: bokför dina framgångar. Glöm motgångarna. Gå igenom ibland, när livet känns tungt vad du faktiskt uträttat. Och finn glädjen i att vara en del i en framgångsrik rörelse på jobbet!

--

EDIT: Såg att en annan favoritblogg skrivit om det här idag (och bättre än jag) - 090509

lördag, maj 02, 2009

Dottern och pappan lagar soppa "som i råttatouille"

Dottern och jag lagade dagens lunch tillsammans. Inspirerad av filmen "Råttatouille" från pixar, där huvudpersonerna - i en nyckelscen - lagar just soppa, blev det som dottern ville "soppa som i råttatouille". Eftersom det i filmen är en god, krämig soppa med grönsaker och pasta gjorde vi också det. Fast vi använde makaroner i stället för spaghetti, som i filmen.



Vår soppa således:

200g wokgrönsaker (wokblandning från coop extra)
1 burk (50g) majs
1 stor nypa (tsk) oregano
1 nypa (krm?) salt
1 grönsaksbuljongtärning
2 lagerblad
1 vitlökslyfta
1 nypa timjan
2 dl grädde
5 dl vatten
200 g snabbmakaroner

Kokas till soppa. Grönsakerna fräses först i lite olja i en panna.

fredag, maj 01, 2009

Fredagsmys: Dottern och pappan gör maränger


Dottern är här. Och både dottern och pappan gillar maränger. Och det är liksom ett lagom projekt att röra ihop maränger för oss; dottern är lite otålig och pappan tycker att det kanske snart kan vara dags att lägga sig. Maränger är jättelätta att göra och ett sådant där gammaldags bakprojekt man kan ägna sig åt ibland när man har ägg som börjar bli gamla.

När marängerna gått i ugnen i sisådär en timma var det dags att ta ut dem igen och kolla till dem. Och provsmaka, tyckte dottern. Så det saknas några på bilden, eftersom pappan inte hann fram med kameran i tid! Så kan det gå när man har en trött, gammal pappa!

Snabbwok

Ytterligare en sådan där "en panna - en tallrik - en person-lunch". Wokgrönsaker, lite äggnudlar, några räkor, lite surimi och så olja. Kryddat med spiskummin, gul curry, paprika, vitlök, salt och peppar. Bara liksom "tjoff" ned i en panna (orkade inte släpa fram woken idag - en är av gjutjärn, så det fick bli en sauteuse i stället) och så "paff" upp på en tallrik. Kanske 5 minuter, allt som allt.

Sjömansbiff

På jobbet försöker jag ju att - i så stor utsträckning som möjligt - laga traditionell svensk husmanskost flertalet av dagarna. Det hör liksom till att försöka föra vidare något slags Svensk mattradition till barnen. Att lära dem typiskt svenska historiska smaker.

Den här veckan har jag (bl.a.) serverat sjömansbiff, en riktig gammal klassiker.

Vanligtvis när jag lagar sjömansbiff på jobbet kan det gå lite hur som helst. Ibland går det bra och ibland äter ingen. Det är lite konstigt. Eller inte, förresten. Jag tror - kanske orättvist - att barn kanske inte så ofta äter sjömansbiff hemma längre.

Med lite gräddfil och ättiksgurka blev det emellertid rätt populärt den här gången och även om det inte var någon direkt kioskvältare var det inget fiasko heller...


--

Sjömansbiff (4 port.)

8 stora potatisar av fast sort
500 g strimlat nötytterlår
2 lökar
5 lagerblad
7 kryddpepparkorn
1 tsk salt
2 msk koncentrerad fond (mörk oxfond)
½ dl lättöl
Smör till stekning/bryning

Skala och skiva löken och lägg i en stekgryta svetta dem i smöret
Bryn köttet i smöret tillsammans med löken
Skala och skiva potatisen så tunt som möjligt.
Slå över kryddor, buljong och lättöl och låt koka ihop tills köttet är mört och potatisen mjuk.

Servera, gärna med ättiksgurka

Ode till en commis

Varning: Milt kulturellt inlägg - poesivarning utfärdas!

Jag skriver ibland dikter i huvudet. Ofta skriver jag inte ned dem alls, för de blir så pinsamma, men den här veckan har tonen mellan mig och O., som numer jobbar hos mig (han tog över min kallskänkas tjänst, då hon bestämde sig för att göra något annat med sitt liv än att skära grönsaker) den här veckan varit ovanligt uppsluppen kommer här en liten "hyllningsdikt" för att liksom förklara min kärlek till en kollega.

Som alltid när kockar är inblandade - en nypa salt är alltid gott!

--

Sjung, O skald, om hjälten från norr
Sjung om hans mod och hans dåd!
Om hans öron, om han bakom dem skulle va' torr
och hans vansinnigt kunniga råd!

Sjung, O skald, om det mod uti barm
som kocken på bilden besitter
om den vishet han bär, om den styrka i arm
som räcker till blogger och twitter!

Sjung, O skald om vishet och mod
som krävs när han i böket och stöket
tar en paus för att läsa "arts of food"
eller laga nånting uti köket

Ja, sjung, O skald, om hjältar och mat
om timjan och rosmarinknoppar
tills nån kock täpper till ditt förbenade tjat
med en korv, så att sångerna stoppar!

torsdag, april 30, 2009

Vegetariskt: Varm bönsallad med matvete

Har - om det ungått någon - på sistone lagat mycket fisk och skaldjur hemma. Och mycket vegetariskt. Jag är just nu inne i en fas där jag gör mycket mat med bönor och idag blev det en italiensk-inspirerad "sallad" på stora vita bönor, cannelinibönor, röda kidneybönor, lite matvete, några strimlade grillade paprikor på burk, lite oliver och krutonger. Enkelt, men gott.

Bara "tjoff", ned med bröd i pannan - när det stekts på, så "tjoff" över i en skål eller något medan du värmer bönor, matvete och oliverna och så bara "tjoff" tillbaka med krutongerna på salladen.

Jättegott!

Och bönor är ju både gott, billigt, nyttigt och innehåller alla proteiner man behöver. Det blir faktiskt inte bättre!

Heta räkor på stekt bröd



(2 port.)
16-20 st stora räkor (gumbo, tigerräkor)
2 vitlöksklyftor
1 gul lök
1 tsk salt
1 chilifrukt (spansk peppar)
1 röd paprika
Lite gräslök
1 msk olivolja
30 g smör


Stekta bröd:

Franskbröd steks i smör och olivolja, mellanvärme i c:a 2 minuter på varje sida.

Tärna paprika, chili, vitlök och lök så smått du kan.
Stek i smör och olivolja och låt dra ihop ordentligt med smak.
Lägg i räkorna och låt dem ligga med i några minuter, tills de blivit rosa och igenomstekta.
Hacka gräslöken fint och rör om ordentligt.

Strö "räkröran" över de stekta bröden. Servera genast.

Pasta med spenat och lax



Ibland måste maten gå fort, som när det varit möte på jobbet på kvällen och man är jättehungrig. Samtidigt måste det bli gott och närande. Och gärna billigt. Då blir det ibland sådana här - lite improviserade ("vad har vi i frysen idag?") middagar. Den här gången blev det rätt lyckat - som jag skrivit tidigare: egentligen är sällskapet vid middagen viktigare än själva maten...

Jo - laxen och spenaten, då? Skar bara lax i bitar, stuvade spenaten i lite grädde och smaksätte med salt, socker, vitlök och lite ost. På toppen lade jag lite sockerärter, som jag skurit julienne. Laxen fick ligga med i såsen i några få minuter, bara så att den blev lite rosa...

tisdag, april 28, 2009

En annan känd kock har varit i mina kvarter idag...

Jag antar att alla som bor i Hammarby Sjöstad redan läst det här? Men annars - Jamie Oliver har varit på "min lokala konsum" i Hammarby Sjöstad idag. Wow.

Det var nog tur att jag stod och mixade soppa slät då, för tänk om TVÅ så kända kockar hade stått i SAMMA konsumbutik SAMTIDIGT?! Det hade varit... nästan FÖR stort?! :-)

Het korvgryta



På jobbet serverar jag korv i princip varje måndag och då och då hittar man på något slags "eget" recept. Här en gryta på falukorv med kycklingbuljong, grädde, paprika, chili, lök, morötter, purjolök, palsternacka, rotselleri och pyntad med oliver och mina "vitlöksmarinerade carbanzobönor". Mums.

Pysslig men god soppa



Note to self: Jordärtskockor må vara billiga, men de är inte den bästa idé du någonsin haft för en soppa!

Tisdag. Leveransdag. Och soppdag på jobbet. I något slags infall av teknisk hybris (det här har hänt förr - någon kommer möjligen ihåg en berättelse som rör kåldolmar från något år sedan? :-) ) fick jag idén - eftersom jordärtskockor är billigt och väldigt gott - att försöka mig på att göra soppa på dem. Bra och gott som sagt. På pappret, i alla fall. För vad man lätt grlömmer i sådana här mentala härdsmältor är att jordärtskockor är såpass billiga för att man A) köper dem hela, och oskalade och B) de är bökiga att skala, p.g.a. sin form.

Lägg nu till kvantiteten "typ 200 portioner". Det betyder 15 kilo jordärtskocka. Som skall delas i jämna knölar, skalas med potatisskalare eller skalkniv, delas i mindre bitar (det gjorde jag i maskin - tack och lov) och slutligen täckas med vatten för att användas till soppan.

15.
Jävla.
Kilo.

Men - jag HADE rätt i att soppan i alla fall blev god! Såhär blev det idag.
(Omräknat till något slags "4 standardportioner"

300 g jordärtskocka
1 st gul lök
2 potatisar
Några blomkålsbuketter
2 dl vatten
1 dl creme fraiche
1 dl vitt matlagningsvin
1½ dl grädde
1 st buljongtärning (grönsaksbuljong eller kyckling dito)
Salt och grovmalen svartpeppar

Börja med jordärtskockan. Skala och tärna eller riv den på rivjärn och lägg i en kastrull med vattnet och buljongtärningen.
Skala och hacka löken fint och tillsätt i soppan.
Gör samma med potatisen.
Då potatisen börjar mjukna, i med blomkålen.
I med grädde, vin och creme fraiche.
Låt allt koka ihop sig ordentligt.
Stavmixa slät.
Smaka av med salt och peppar.

måndag, april 27, 2009

Ingen rök utan... arom?

Antar att flera av Er redan läste Henrik Ennarts artikel i SvD härom dagen om rökarom? För mig, som på jobbet köper en hel del "rökt skinka" och dito kalkonbröst som pålägg till barnens mellanmålsmackor var det här en eye-opener.

Man kanske skulle gå över till att bara köpa kokt skinka i stället?

Och: Tack O. för tipset!

--

EDIT: 090428: Såg att Karibien skrivit om det här också. Bra inlägg. Läs!

Kalasveckor


Har skrivit om kalas på jobbet förr och förra veckan och den här är verkligen "kalasveckor". Förra veckan hade jag fyra kalas på jobbet (tre på samma dag) och den här veckan är det fyra till (ett idag, ett i morgon, ett på onsdag och ett på torsdag).

För de som är "i branchen" kan jag bara snabbt berätta att "Jo - vi firar barnens födelsedag" och födelsedagsbarnet får då normalt sitta på en speciell stol på sin avdelning och ha krona eller så på sig, barnen sjunger, och så vid mellanmålet får barnen sådana här fruktfat, i stället för tårta eller glass eller så. Det är - bland barnen - väldigt uppskattat och de tycker att det är skojigt när frukten ligger vackert uppskuren och/eller de får pröva några nya tropiska frukter, som de kanske aldrig ätit förr.

Snabbfrukost på 3 minuter


Värmde mocca-kaffet i micron. Gjorde ett sådant där "snabbägg" och var färdig med dukning och allt på mindre än tre minuter. Och faktiskt - jag kände mig ändå som om jag åt en "riktig frukost".

Vad har ni andra för frukostvanor?

Tomat och paprikasoppa med pasta och pesto



Förra veckans soppa på jobbet. En klassisk italiensk kombination av tomater och röd paprika. Det blev en liten pesto också. Och det var gott. Såhär:

(4 port)

1 st gul lök
1 burk krossade tomater
2 röda paprikor
1 dl hemkokt kycklingfond, eller 2 msk bong konc. kycklingfond
1 vitlöksklyfta
2 tsk olivolja
1 dl vitt vin
1 dl vatten
2 dl creme fraiche
Salt och peppar

Hacka löken och fräs den i oljan.
Strimla paprikan och låt gå med lök i pannan.
Finhacka vitlök och låt gå med i pannan.
Koka ihop krossade tomater, fond, vitt vin och vatten i en kastrull.
Över med paprika och lök i tomat-soppan.
Stavmixa slät.
Förstärk gärna soppan med pasta. (Jag tog idealmakaroner som fick koka till sig i soppan, när jag stavmixat den).


Pesto:

20 pinjenötter
30 g bailika
20 g bladpersilja
2 msk olivolja
½ dl riven ost, salt. (Parmesan)
salt och svartpeppar

Mixa rubbet, eller slå det i en mortel.

söndag, april 19, 2009

Chili con... .. . pollo?

Har gjort en het chili-gryta med vita bönor idag, men med kyckling i stället för köttfärs. Vad kan en sådan heta? Chili con pollo kanske? Vet inte om kyckling heter pollo även på spanska, men det gör ju det på italienska, så det är ett förslag... :-)

(4 port.)

5 st kycklinglårfiléer
1 st paprika
1 st spansk peppar (chili)
1 burk heinz baked beans
2 gula lökar
2 st morötter
30 g smör
1 msk olivolja
2 vitlöksklyftor
1 knivsudd cayennepeppar
1 tsk paprikapulver
Salt och peppar


Skär morötter, lök, paprika och kyckling i fina bitar. Lägg i en gjutjärnsgryta eller stor panna på medelstark värme. När kycklingen börjar få fin färg, hacka i vitlök och chili i grytan.
Sila av tomatsåsen från bönorna, och häll över dem i grytan.
Krydda grytan ordentligt. Smaka av med salt och peppar.

Pasta med surimi

Har ju haft barnen här i helgen och eftersom dottern älskar pasta har det varit en hel del pasta på menyn. När jag har barnen brukar jag koka mer pasta än jag behöver till en måltid, för då kan jag antingen använda mig av den till något mål när jag är själv, genom att bara micra den, eller så gör jag pastasallad av den.

Idag hittade jag billiga surimi-sticks i min lokala butik och tänkte "de kan jag göra något snabbt och gott av", för så är det ju med surimi. Det går fort. De är ju färdiglagade, så det gäller egentligen bara att värma dem. Dessutom är de goda. När jag växte upp kallades de ibland för "falsk krabba". Jag gillar smaken och det händer faktiskt att jag äter dem, rätt av, ibland, ungefär som med räkor.

Med lite olika sorters lök och en skvätt grädde blir det snabbt en liten pastasås:

Pastasås med surimi (1 port.)

4 surimisticks
1 gul lök
1 schalottenlök
1 vitlöksklyfta
½ dl grädde
1 tsk vinäger
½ msk konc. äpplejuice
1 liten nypa salt
1 ännu mindre nypa gul curry (madras)
1 tsk olivolja

Hacka löken och vitlöken, och svetta i en panna i olivoljan och lite salt
Slå över vinäger, äppeljuice och grädde, då det börjar bli mjukt.
Skär surimi i små bitar. Smaka av med curry.
Dekorera gärna med något slags citrus.

lördag, april 18, 2009

"Lasagnebakelser"

Ja? Eller vad man nu skall kalla det? Det är ju sådär - man får inspiration från lite olika håll. Ibland är det barnen på jobbet, eller personalen, eller föräldrar eller så som ställer frågor eller krav kring ens matlagning. Ibland är det helt vardagliga saker som att ens dotter "vill ha en egen" när man skall laga mat och därför gjorde vi idag "en egen" lasagne, till oss var.

Tänkte till och hittade en ringstans lika stor som innanmätet i en av mina cocotte-formar, så det blev enkelt att stansa ut cirkulära plattor av några färska lasagneplattor jag hade kvar i kylskåpet. En ost- och örtbechamel och så tämligen klassisk köttfärssås i några varv, och - Voila!

Små "lasagnebakelser"

Snygga och trevliga små portioner, och idén är så bra att jag nästan tänker mig att sno den med till något framtida eget kök. Att vara pappa ger verkligen inspiration!

Mitt enda sätt att visa omsorg: Mat

Kollegan och kompisen H fyllde år i tisdags. Jag kom på det på väg till jobbet och ville göra något för henne, men visste inte vad. Ni vet - man är lite för sent ute för att fixa blommor, eller köpa något genomtänkt, och man vet egentligen inte vad man kan göra? Utom i mitt fall då, då jag liksom "jag gör något själv" att ge bort.

"Att göra något själv" betyder i 9 fall av 10 i min värld något ätbart. Ni vet? Det HAR hänt att jag tillverkat något kort någon gång ibland och till en jul för två år sedan gjorde jag ju en kokbok att ge bort :-) men ofta kokar allt ned till "jag kan inget annat, så jag får göra något ätbart".

På födelsedagar skall man ju äta tårta, men jag är så dålig på alla sorters patisserie att jag helt enkelt inte ens orkade försöka. Gjorde därför en dessert till Hs rast efter lunchen med barnen. Det blev en crème brûlée med hallon och en liten hallon och vitvins-karamellsås. Försökte snygga till den lite innan jag serverade den.

Ungefär såhär blev det:

Creme brulee:

2 st äggulor
1½ dl vispgrädde
1 tsk vaniljsocker
Lite florsocker

Vispa ihop allt på svag värme tills du har en tjock kräm. Häll upp på portionsformar och baka av i vattenbad i ugnen på 150 grader i sisådär 40 minuter.
Pudra puddingarna med florsocker och bränn av med köksblåslampa eller högst upp i en ugn med övervärme.
Dekorera gärna med något, som typ ett rött bär eller en kvist citronmeliss.


Hallonsås:

2 dl frysta hallon
½ dl vitt vin
½ dl råsocker
½ dl vatten

Kokas ihop till en sås och passeras genom finmaskig sil. Red möjligen av med potatismjöl.


fredag, april 17, 2009

Veckans kanske roligaste i mailboxen

Får, då Krubb har några hundra läsare, en hel del mail. Ofta från företag som vill att jag skall skriva om deras produkter, eller produkter de försöker sälja. Jag brukar inte skriva något om det, om jag inte känner folket som skriver personligen, eller om det inte är något jag VERKLIGEN gillar själv, och använder mig ofta av.

Den här veckan kom det här mailet, och eftersom jag själv gillar Ben and Jerry's så till den milda grad tänker jag sprida ryktet vidare:


Hej!

Tisdagen den 21 april är det Free Cone Day hos Ben & Jerry's vilket
innebär gratis glass till alla besökare!

Som ett sätt att tacka sina lojala kunder för sitt stöd och för att
fira 31 år av att ha skapat den godaste glassen är Ben & Jerry's glada
över att ha en tradition där de varje år bjuder tillbaka. Över hela
världen välkomnar Ben & Jerry's sina fans till närmaste glassbar och
bjuder på en kula oemotståndlig glass.

Datum: Tisdagen den 21 april
Tid: kl 12-16

Nedanstående glassbarer bjuder på gratis glass den 21 april:

STOCKHOLM
Ben & Jerry's kiosken
Klarabergsgatan/Sveavägen

Ben & Jerry's
Västerlånggatan 41, Gamla stan

Ben & Jerry's
Tyresö C

MALMÖ
Ben & Jerry's
Stadt Hamburgergatan, Hansagallerian

LINKÖPING
Karamello
Platensgatan 1 c


Några av veckans höjdpunkter

Har - som ni kanske märkt - jobbat min första vecka i mitt kök sedan jag opererades för en månad sedan.

Det har varit oerhört både roligt och inspirerande. Jag har återfått modet att prova nya recept och utveckla egna. Jag har hunnit tänka igenom min matsedel och testat någon ny metod för att få fram den mat jag vill. Det känns - helt enkelt - jättebra. Jag är inspirerad, känner mig stor och stark och... lycklig.

Här är några bilder från veckan - både hemifrån och jobbköket.

Pasta med baconsås. Onsdagens lunch. En enkel baconsås med persilja, vitlök, lök och vitt vin.

Tanken hade egentligen varit att servera pasta med köttfärssås, men så skulle jag ju få köttfärs från Menigo på tisdagen... Ja ni hajar - det blev att göra något annat än köttfärssås. Och då hade jag bacon i frysen...

Det blev en kioskvältare.

... liksom faktiskt den här Lax Teriyaki, som jag har gjort några gånger på jobbet. I torsdags kom Sushi-Lars, som ju faktiskt kan en del om Japansk mat, och åt, då han hade ett par ärenden i Stockholm och även han verkade gilla den!

Själv gillar jag verkligen den här rätten. Både att äta den men faktiskt också att laga den. Det doftar så gott i köket när man gör den och jag älskar den där känslan av att reducera en sås tills den nästan går att ställa en slev i, genom att bara koka bort vätskan. Det blir så mycket smak!

Min duktiga vikarie O. har den här veckan vikarierat för min kallskänka, som är sjukskriven, och tog sig då tid att omorganisera inte bara "sitt serveringskök" (d.v.s. den andra förskolans kök), utan även att städa ut ett förråd, fixa alla beställningar, gå igenom gamla papper, hitta roliga arbetskläder och förkläden och slutligen att ta upp en ny lagerhylla till mitt torrförråd, så jag fick lite bättre ordning på mina "snabbvaror" (frukt, som går åt FORT på en förskola).

Sådana kollegor kan man inte ha för många av!

Köpte härom dagen, på min lokala coop-butik, färsk pasta med kort datum och gjorde av några lasagneplattor dessa små canneloni. Då ett par bekanta, som jag brukar laga mat åt då och då, är tomatallergiska prövade jag ett nytt recept och gjorde en creme av cream cheese, lite färska örter, tärnad paprika, schalottenlök och lite grädde och fyllde cannelonisarna med och sedan slog jag grädde över alltsammans och ugnsbakade.

Det blev jättegott! Säkert inte speciellt "italienskt" men i varje fall väldigt gott och det känns som en idé att jobba vidare med tills jag skall laga mat åt mina tomatallergiska vänner igen.

"Spansk kycklingpanna"



Har i veckan experimenterat med lite "spanska smaker" och försökt att komma fram till lite olika mat som jag skulle kunna laga på jobbet. Härom dagen var det ju tortilla som gällde, och idag har jag gjort något slags "kycklingpanna" med en saffranssås.

Saffran känns ju typiskt "spanskt" i smakerna, och det finns ju ett antal "pannor" (Paella, roba vieja t.ex.) I min variant hade jag tärnad kyckling som smaksattes med paprika, vitlök, lök, salt och grovmalen svartpeppar, och sedan stekt i olivolja och matolja och blandat med allehanda grönsaker.

Min saffranssås (4 port.)

2 dl creme fraiche
1 dl matlagningsgrädde
½ dl vitt vin
0,25 g saffran
1 krm gurkmeja
1 tsk salt

Kokas ihop till god sås.

onsdag, april 15, 2009

Top chef-finalen

Har nu sett Top Chef-finalen i vad som varit en riktigt intressant säsong. Jättekul att se, och väldigt inspirerande. I final stod två verkliga antagonister. En kille som lagar rättfram spansk genuin finmat och en molekylär gastronomi-nörd med fusion-influenser från hela världen.

Utan att gå in på hur det gick (programmet sänds ju i repris i morgon, för Er som missat det och inte vill ha resultatet presenterat) tycker jag att den här videon var rätt rolig. Som vanligt en "fan-video" från Youtube:



Om Top chef någonsin säljs och körs i Sverige vill jag vara med. Programidén är lysande och det skulle vara jätteroligt att vara med och leka med andra kockar! Inspirerande på så många plan! Nåväl. Roligt att se finalen! Riktigt spännande!

tisdag, april 14, 2009

Tortilla med spenat, bacon, paprika och rotsaker



Tortilla - en spansk äggrätt, som ett mellanting mellan quiche och omelett. Idag blev det en rätt matig variant, med bacon, spenat och lite grönsaker. Gott och enkelt.


5 ägg
3 dl mjölk
1 dl grädde
2 potatisar
3 schalottenlökar
1 morot
½ röd paprika
50 g fruseh hackad spenat
100 g riven ost
1 vitlöksklyfta
140 g bacon
1 tsk salt
1 krm paprikapulver
2 krm vitpeppar
1 tsk olivolja
25 g smör

Börja med att steka på spenaten, så att den delar på sig ordentligt.
Tärna potatisen och vänd den i spenaten och smöret.
Tärna moroten smått. Vänd ned den med potatisen och spenaten.
Tärna schalottenlöken och strimla paprikan och lägg i pannan med rotsakerna.
När moroten börjar mjukna. Tärna i bacon och vitlök och rör ihop i med rotsaksröran. Smaka av med paprikapulver, vitpeppar och salt.
Blanda en äggstanning på äggen, mjölken, osten och grädden.
Smörj en sauteuse med olivolja. Häll i äggstanningen och lägg i rotsaksröran.
Stek på tortillan i pannan ett ögonblick, tills den börjar stelna. Peta längs kanterna på pannan med en stekspade då och då.
Ställ in pannan i ugnen på 150 grader, i mitten på ugnen, i c:a 40 minuter.
Vänd upp på en tallrik. Vänd tillbaka så att tortillan ser schysst ut igen.
Garnera.

Kinnas nya bok firas med rabarberprovning!

Ni har väl sett det här? Precis hur ballt som helst, om du frågar mig. Var där eller var rektangulär, som de säger i det där stora landet i väster.

måndag, april 13, 2009

I påskägget: ett påskägg för att koka påskägg!



Fick av mina föräldrar ett påskägg härom veckan, innan de åkte till skåne. Kul. Med i påskpresentpaketet (som också innehöll pata negra-skinka och lite annat smått och gott!) fanns det här lilla "ägget", vilket egentligen är till för att koka ägg, i microvågsugnen.

Tanken är att själva toppen på äggen skruvas av, man knäcker ned ett ägg i det, pickar hål på gulan med något, som typ en gaffel, stänker i lite vatten i ägget och så kör man det i micron, för att få "det perfekta frukostägget" som det står i manualen - och på bara 30 sekunder.

Jag skall säga det med en gång. Det låter nästan för bra för att vara sant. Och det är det. Eller i alla fall hemma hos mig. Jag har en microvågsugn som är kanske 10 år, men som fungerar alldeles utmärkt. Den har emellertid sådana där vred som timer-inställningar, vilket gör att "30 sekunder" blir en VÄLDIGT flytande tipdpunkt. Dessutom är uteffekten på min micro 500 watt, att jämföras med moderna, 700 watt eller tillochmed 900 watt. Det gör att ägg i min micro - helt logiskt - tar längre tid än 30 sekunder? Hur lång? Jag vet inte riktigt. "Det perfekta frukostägget" har hittills inte matrialiserat sig i mitt lilla plastägg. Än.

På cirka 45 sekunder ser mitt ägg ut såhär - ungefär som ett pocherat ägg. Vid "nästan 50 sekunder" låter ägget "PLOPP", pyser ut äggvita genom ventilationshålen på toppen, och innanmätet har förvandlats till något som närmast liknar "biffen" på en "egg McMuffin" på McDonald´s - fast torrare och mer grågult.

Jag har alltså lite mer experimenterande framför mig innan jag får till "det perfekta frukostägget". Och funderar fram tills jag lyckats på om det - eftersom ägget ser ut som det gör - är "McDonald's-minuter" man räknat i för att få fram koktiden? :-)